Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

MZD Częstochowa: Dwie oferty na realizację węzła „Bugajska Bis”

Facebook Twitter

Chodzi o przygotowanie projektu i budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie. To inwestycja kluczowa dla miasta- podkreśla prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.

MZD Częstochowa: Dwie oferty na realizację węzła "Bugajska Bis"

Bugajska Bis ważną kluczową inwestycją

„Bugajska Bis” ma zapewnić bezkolizyjny zjazd z alei Wojska Polskiego (dawnej DK-1) i bezkolizyjny przejazd nad torami nowym śladem DK-46 w kierunku Kielc i pobliskiego Olsztyna. Oferty zostaną teraz przeanalizowane, a rozstrzygnięcie przetargu nastąpi po stosownej korekcie budżetu miasta, po otrzymaniu promesy ostatecznej dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych. Na razie na „Bugajską Bis” miasto ma wstępną promesę w wysokości do 250 mln zł.

grafika: MZD

Budimex z kwotą 241 mln zł i Strabag z sumą 490,6 mln zł – to oferty przygotowania projektu i budowy węzła drogowego alei Wojska Polskiego wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie.

Celem inwestycji jest rozwój stref przemysłowych poprzez udrożnienie DK-46 oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. „Bugajska bis” ma zapewnić bezkolizyjny zjazd z alei Wojska Polskiego (dawnej DK-1) i bezkolizyjny przejazd nad torami nowym śladem DK-46 w kierunku Kielc i pobliskiego Olsztyna.

Budowa nowego węzła drogowego alei Wojska Polskiego z ul. Bugajską i nowym przebiegiem DK-46 byłaby domknięciem zasadniczego etapu modernizacji i przebudowy układu komunikacyjnego miasta. To inwestycja kluczowa dla wielu firm, a także ważna dla mieszkanek i mieszkańców Częstochowy oraz okolic, korzystających z wyjazdu DK-46 w kierunku wschodnim lub jadących stamtąd w stronę miasta.

– mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.

grafika: MZD

Przypomnijmy, że Częstochowa realizuje obecnie kompleksową przebudowę zasadniczego odcinka alei Wojska Polskiego (obecnie DK-91) oraz rozbudowę DK-46 w zachodniej części miasta. Obie inwestycje mają zakończyć się w tym roku.

Realizacja nowego węzła „Bugajska bis” byłaby też bezpośrednio funkcjonalnie związana z połączeniem drogowym ul. Korfantego z ul. Bugajską (DK-46), nad którym prace trwają od październiku ubiegłego roku. Finalizacja obu tych inwestycji pozwoliłaby na komfortowy dojazd do częstochowskiej strefy przemysłowej na Kucelinie zarówno z DK-46 od strony wschodniej, jak i od zachodu – od strony trasy DK-91 (przez nowy fragment DK-46).

Miasto otrzymało wstępną promesę dofinansowania inwestycji „Bugajska bis”

Jej wysokości to 250 mln zł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dlatego Miejski Zarząd Dróg mógł rozpisać przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj, w którym oferty złożyły dwie firmy: Budimex S.A. z Warszawy (z propozycją realizacji zadania za blisko 241 mln zł) oraz Strabag – Infrastruktura Południe z Wrocławia (z ofertą opiewającą na 490,6 mln zł).

Obecnie – po otwarciu ofert miasto wystąpi do odpowiedniego ministerstwa o wystawienie promesy ostatecznej dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych, a następnie – po jej uzyskaniu – uwzględni jej wysokość w uchwałach budżetowych.

Rozstrzygnięcie przetargu może nastąpić więc po stosownej korekcie budżetu miasta, niezbędne jest także oczywiście dokładne zbadanie prawidłowości obu złożonych w przetargu ofert (co będzie trwać w najbliższych tygodniach).

grafika: MZD

Wartość promesy ostatecznej, która jest wyliczana od kwoty zadania po rozstrzygnięciu przetargu może być niższa od wysokości promesy wstępnej (która w przypadku budowy węzła „Bugajska bis” wynosi 250 mln zł). Minimalny poziom wkładu własnego samorządu w tym programie to 2% wartości kontraktu (nie licząc kosztów nadzoru inwestorskiego, wykupów gruntów czy potencjalnych prac dodatkowych, które okazują się niezbędne w trakcie realizacji inwestycji).

W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy z wykonawcą dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych ma być wypłacane – w przypadku takiej inwestycji jak „Bugajska bis” (trwającej dłużej niż 12 miesięcy) – w 2 transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji (dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów inwestycji).

Grafika: Wizualizacje przygotowane na etapie opracowania koncepcji inwestycji.
Źródło: Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie.
Uwaga: Ostateczne rozwiązania projektowe mogą się różnić od prezentowanych wizualizacji.

Czytaj także:

Wokół Ciebie dzieją się rzeczy ważne lub zabawne?
Nakręciłeś ciekawy film, zrobiłeś dobre zdjęcie?
Interesuje nas wszystko, co interesuje Ciebie i co dla Ciebie jest ważne.
Napisz do Radia Jura TUTAJ!

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj