Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Zima zaskoczy drogowców? GDDKiA gotowa na opady. Tony soli, setki piaskarek

Facebook Twitter

Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zima zaskoczy drogowców?

Zima zaskoczy drogowców

W całej Polsce do dyspozycji będzie około 2700 pojazdów, m.in. pługi, pługosolarki czy pługi wirnikowe, a także 283 magazyny soli.

W całym kraju Generalna Dyrekcja Dróg utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych. A jak sytuacja wygląda w naszym województwie?

Magazyny soli mamy pełne, sprzęt został sprawdzony

– deklaruje Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Marek Prusak: Trwa jeszcze ustawianie zasłon przeciw zaspowych, tak przygotowujemy się do zimowego utrzymania dróg. W województwie śląskim zgromadziliśmy prawie 28 tysięcy ton soli, a śliskość zimową będzie zwalczało ponad 250 pojazdów. Z tego 150 to są pługosolarki, czyli ten sprzęt najbardziej efektywny w zwalczaniu bliskości zimowej.

Blisko 600 kilometrów w naszym województwie to odcinki autostrad, które mają pierwszą kategorię odśnieżania.

Marek Prusak: Zimowym utrzymaniem dróg jest objęte ponad 1440 kilometrów dróg, z tego w standardzie najwyższym pierwszym, obejmującym głównie autostrady i drogi ekspresowe, zaliczono ponad 588 kilometrów. Najliczniejszy standard, drugi, obejmuje prawie 625 kilometrów dróg.

Jak przewiduje GDDKiA, w całym kraju, na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat, w sezonie zimowym 2023/2024 do zimowego utrzymania zużytych może zostać około:
• 323 tys. ton soli drogowej,
• 2,6 tys. ton chlorku wapnia,
• 26 tys. ton materiałów uszorstniających.

fot. GDDKiA

Standardy odśnieżania dróg

w standardzie I – około 5,4 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.

w standardzie II – około 11,4 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.

w standardzie III – około 1,6 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.

w standardzie V – około 2,9 tys. km

Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez zarząd drogi,

Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.

Kierowco – chcesz przejechać – przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj