W częstochowskich szkołach pozostało 29 etatów do obsadzenia. Brakuje młodych nauczycieli, głównie przedmiotów zawodowych
Przed 1 września w częstochowskich szkołach pozostało 29 etatów do obsadzenia, a młodych nauczycieli dramatycznie brakuje. Widać to po malejącej liczbie stażystów, ocenia częstochowski Wydział Edukacji Urzędu Miasta.
Kłopot jest, ale nie tak duży jak w wielu innych, większych miastach
– mówi naczelnik Rafał Piotrowski.
Problemy zaczynają się pojawiać. Mamy około 29 nieobsadzonych wakatów. Cały czas zgłaszają się i poszukują dyrektorzy nauczycieli. Przedmioty zawodowe cieszą się popularnością, ale jednocześnie są największym problemem, czyli przedmioty zawodowe w szkołach zawodowych. Taka jest sytuacja od wielu lat, od 2-3 lat mamy największy problem ze znalezieniem nauczycieli informatyki. Tutaj są trzy nieobsadzone etaty.
Nauczyciele najbardziej poszukiwani to pedagodzy od przedmiotów zawodowych. Te zyskują w ostatnich latach na zainteresowaniu uczniów. Ponadto brakuje nauczycieli informatyki, ale i młodej kadry z wielu innych przedmiotów:
Zaczyna być problem z geografią, biologią, chemią. To jest sytuacja, która będzie się w kolejnych latach potęgować. Dam taki przykład nauczycieli stażystów – w roku 2019 było ponad 220, a więc tych, którzy rozpoczynają tę pracę i przygodę z zawodem nauczyciela, w zeszłym roku już było tylko 130. To zaczyna być naprawdę widoczny problem również częstochowskiej oświaty.
W Częstochowie wolnych 29 nauczycielskich etatów nie oznacza jeszcze dramatu obsadowego w szkołach. To zaledwie 1% brakującej kadry, mówi naczelnik wydziału edukacji:
Czekamy na poważne zapowiedzi ze strony rządu jeśli chodzi o to, w jaki sposób uporządkować ten element związany z brakiem nauczycieli w oświacie. W Częstochowie sobie poradziliśmy, przy ponad 3000 etatów nauczycielskich, to jest tylko 29 etatów. Myślę, że do początku września zostanie ten problem zamknięty. Natomiast dyrektorzy zaczynają sygnalizować, że w perspektywie 2-3 kolejnych lat będzie to poważnym problemem częstochowskiej edukacji.
Tymczasem największym problemem przygotowania placówek na nowy rok szkolny jest przygotowanie miejsc do szczepień, zabezpieczenie epidemiczne i mimo startu nauki stacjonarnej, doposażenie zaplecza informatycznego w szkołach. Informował nas Rafał Piotrowski, naczelnik Wydziału Edukacji UM Częstochowy.