Moje Miasto Częstochowa: Gra miejska podsumowana
Moje Miasto Częstochowa - pod tym hasłem przebiegała gra miejska, która podsumowała Program Edukacji Regionalnej dla klas szóstych. Finał gry odbył się na Starym Rynku.
Całoroczne zajęcia w atrakcyjnej formie miały przybliżyć młodzieży historię, atrakcje, zabytki i ważne miejsca w Częstochowie.
Anita Toborek: Dzieci uczące się w klasach 6 raz w tygodniu miały zajęcia z edukacji regionalnej, a na Grze Miejskiej podsumowujemy czego się nauczyły, jak dobrze umieją pracować w grupie, poznają obiekty istotne dla historii naszego miasta, bawią się dobrze, ale też uczą. Przygotowują się do 2. etapu, czyli do konkursu Wiedzy o Częstochowie, który będzie za miesiąc w Szkole Podstawowej nr 16. Dzieci odwiedzały 8 przystanków programowych, na każdym z nich były liczne zadania w różnych formach. Oczywiście wykorzystywaliśmy narzędzia mobilne, pytania były utajnione w kodach QR
– mówiła Anita Toborek, dyr. Szkoły Podstawowej nr 8.
To było utrwalanie wiedzy o Częstochowie, ale poprzez lekcje inne niż w szkole
– przyznają uczestniczki Ola i Justyna.
Radio Jura: Jak wam się podobała taka historia regionalna? To była trochę inna lekcja.
Tak, było bardzo fajnie. Dużo chodziliśmy. Zwiedzaliśmy np. Kościół św. Zygmunta, Archikatedrę św. Rodziny.
Radio Jura: Było dużo takiej wiedzy historycznej, która przy okazji została w głowie?
Myślę, że tak. Bardzo dużo nam dały kody QR, na których było dużo zagadek i ciekawostek. Przed uczestnictwem wydawało mi się, że dużo wiem, ale chyba jednak nie wiedziałam. Myślę, że teraz wiedza się pogłębiła.
Dowiedzieliśmy się dużo fajnych rzeczy.
Radio Jura: Więcej się wie o mieście, w którym się mieszka.
Z uczennicami rozmawiał Mariusz Osyra.
6-klasiści poznali historię, ale też architekturę, kulturę i sport związany z naszym miastem:
Ryszard Stefaniak: Najczęściej edukację dotychczas mieliśmy taką, że regionalna się przebijała, ale przede wszystkim uczyliśmy o wielkich wydarzeniach Polski, Europy, Świata i gdyby rozmawiać z przeciętnym uczniem, czy on by wiele wiedział na ten temat. Natomiast bardzo często wiedza uczniów jest nikła, jeśli chodzi o region. Okazuje się, że żyli tu ciekawi ludzie, miały miejsce ciekawe wydarzenia, z których Polska/ świat może być dumny, dlatego projekt jest właśnie takim projektem, aby młodzież mogła poznawać swoje miasto, swoją dzielnicę, region
– ocenia wiceprezydent Częstochowy Ryszard Stefaniak. Gra przebiegała według określonej trasy, na której wyznaczono najważniejsze punkty: na Jasnej Górze, w Muzeum, w Ratuszu, przy Archikatedrze, Bibliotece czy w rejonie węzła PKP. Uczniom w wykonaniu zadań pomogły nowoczesne narzędzia:
Radio Jura: Jednocześnie uczymy, ale poprzez zabawę, poprzez nowoczesne metody i to nie jest tylko weryfikowanie wiedzy czysto historycznej, ale pewnie też atrakcyjna forma zdobywania wiedzy.
Anita Toborek: Takie było założenie twórców poszczególnych zadań. Stawialiśmy też na to, żeby przy okazji sprawdzania wiedzy czy zdobywania jej, kształcić też kompetencje społeczne, umiejętność pracy w grupie, wykorzystywania informacji z różnych źródeł i integrować wiedzę. Wiele zadań trzeba było przesyłać pocztą elektroniczną, a sama rejestracja również odbywała się przez portal elektroniczny
– dodawała Anita Toborek, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 8 im. Haliny Poświatowskiej. Rozmawiał Mariusz Osyra.
Zobacz także: