Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Tankowanie tylko 15 minut, zasięg 450 km. Trwają testy zeroemisyjnego autobusu w Częstochowie

Facebook Twitter

Do środy (26.07.) na ulicach miasta można zobaczyć pojazd, który zasilany jest zielonym wodorem. To nie jest modyfikacja autobusu spalinowego, nie ma procesu spalania – z rury wydechowej wydostaje się para wodna zapewniają przedstawiciele przewoźnika. Wnioski z testów będą potrzebne, gdyby samorząd zdecydował się uzupełnić swoją ofertę transportu zbiorowego o takie pojazdy.

Trwają testy zeroemisyjnego autobusu w Częstochowie
Fot. czestochowa.pl

Trwają testy zeroemisyjnego autobusu w Częstochowie

Ich specyfikacja może bowiem być modyfikowana przez producenta na potrzeby konkretnych miast. MPK sprawdza jak pojazd spisuje się pod względem technicznym, użytkownicy komunikacji miejskiej będą mogli natomiast wyrazić o pinie o wadach i zaletach autobusu.

W programie ,,Lepsza komunikacja w Częstochowie” dbamy o miejskie drogi, ścieżki rowerowe, ale i o transport publiczny – by był jak najbardziej bezpieczny, funkcjonalny, użyteczny, ale i ekologiczny

– mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.

Jesteśmy na bieżąco z nowościami w komunikacji, a jej przyszłością ma być m.in. autobus wodorowy. Dlatego przez kilka dni taki autobus będzie kursował po Częstochowie. Dowiemy się, co pasażerkom i pasażerom się w nim podoba, co można poprawić. Pracownicy MPK sprawdzą natomiast, jak spisuje się pod względem technicznym.

Fot. czestochowa.pl

Testy potrwają od 22 do 26 lipca. Wnioski z nich będą nieocenione, gdyby samorząd zdecydował się uzupełnić swoją ofertę transportu zbiorowego o takie pojazdy. Ich specyfikacja może bowiem być modyfikowana przez producenta na potrzeby konkretnych miast.

21 lipca w prezentacji NesoBusa wzięli udział prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, jego zastępca Piotr Grzybowski oraz prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Mariusz Sikora. Spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy reprezentowali prezes zarządu Maciej Nietopiel oraz dyrektor Departamentu Produkcji Tomasz Jasłowski.

Dyrektor Maciej Nietopiel podziękował miastu za możliwość prezentacji pojazdu, stwierdzając, że świadczy to o bardzo racjonalnym podejściu władz samorządowych do kwestii transportu zbiorowego i perspektywicznego celu, jakim jest zeroemisyjność.

Z kolei prezes MPK krótko scharakteryzował obecną flotę miejskiego przewoźnika ze względu na typ napędu, zwracając uwagę na te nowatorskie rozwiązania, z których korzysta Częstochowa. Chodzi m.in. o tzw. ,,hybrydę”.

To gazowo-elektryczny autobus

– tłumaczył prezes Mariusz Sikora.

Z tego, co wiem, nigdzie na świecie poza Częstochową nie jest użytkowany. Mamy też 16 autobusów elektrycznych oraz autobusy napędzane wyłącznie gazem ziemnym. Różnorodność naszej floty jest więc duża. Mamy nadzieję, że kiedyś uda nam się pozyskać także autobusy wodorowe.

Fot. czestochowa.pl

NesoBus to nowa marka autobusów należąca do grupy spółek Grupa Polsat Plus i ZE PAK. Pojazd stworzyli inżynierowie ze Świdnika przy współpracy z partnerami z całego świata. Autobus zasilany jest zielonym wodorem. Jego konstrukcja jest pomyślana od podstaw jako wodorowa (czyli nie jest modyfikacją np. autobusu spalinowego). Pojazd ma własną „minielektrownię” – wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem z powietrza, wytwarzając energię zasilającą silnik elektryczny. Nie ma procesu spalania – z rury wydechowej wydostaje się para wodna. NesoBus ma zasięg do 450 km. Może jeździć bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie trwa zaledwie kwadrans. Pojazd ma 12 m długości, mieści do 93 pasażerów. Jego wygląd – na zewnątrz i od środka – zaprojektowała współpracująca stale z branżą automotive włoska firma Torino Design.

Miasto jest też po pierwszych ustaleniach w sprawie porozumienia z firmą PAK-PCE Stacje. Jego efektem miałoby być powstanie w Częstochowie jednej z pierwszych w kraju stacji tankowania wodorem samochodów – prywatnych oraz tych należących do taboru miejskiego. Do dyspozycji kierujących oddana byłaby w ten sposób kolejna opcja zasilania napędu pojazdów. Miasto podkreśla zatem swoją przynależność do grona ośrodków otwartych na wszelkie technologie określane jako green – a cieszą się one przychylnością instytucji decydujących o podziale środków europejskich na rozwiązania w transporcie.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj