Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Sposób na smog? Jeszcze więcej betonu…

Facebook Twitter

Zamiast zielonego torowiska tzw. beton katalityczny. W centrum miasta trwa układanie specjalnych płyt ekologicznych w ramach przebudowy linii tramwajowej.

Jak twierdzą specjaliści, mają one działać jak filtr powietrza i wyłapywać zanieczyszczenia w jednej z najbardziej ruchliwej stref w Częstochowie:

Nam jako wykonawcy i urzędnikom, miastu zależy na tym, aby wprowadzane rozwiązania były jak najbardziej proekologiczne. Mamy zastosowane kilka typów nawierzchni. Te najważniejsze to zielone torowisko oraz płyty antysmogowe. W przypadku płyt antysmogowych – jest to zupełnie innowacyjna technologia, która po raz pierwszy zostanie zastosowana. Płyty są już zabudowywane w Częstochowie. Płyty torowe w tej technologii są zabudowywane pierwszy raz w Polsce. One są wykonane z betonu katalitycznego, który wspomaga oczyszczanie powietrza, a więc te płyty pracują dla użytkowników, dla mieszkańców Częstochowy przez 365 dni w roku

– przekonuje Barbara Sobczyk z firmy wykonującej przebudowę linii tramwajowej w naszym mieście. Wedle wcześniejszy zapowiedzi MPK, między alejami a dworcami autobusowymi miało powstać zielone torowisko. W związku z tym pytamy u przewoźnika, dlaczego postawiono na beton katalityczny?

Na odcinku trzecim napotkaliśmy na największe trudności, jeżeli chodzi o projektowanie i uzgodnienie tego projektu, dlatego to się tak przeciągnęło. Stąd też ta zmiana, którą w tej chwili widzimy. Na tym odcinku miało być zastosowane zielone torowisko, natomiast miały być wycięte wszystkie drzewa, które są na długości aż do PKSu – udało się je zachować. Są też zmiany, które spowodowały właśnie to, że zielone torowisko zostało przesunięte na odcinek od al. NMP do Jana Pawła II, a tutaj został zastosowany beton. Wiem, że już jesteśmy po terminie, ale zgodnie z tym, co wykonawca zapewnia i my też dołożymy wszelkich starań – 1 września będziemy mogli jeździć tramwajem

– mówi Mariusz Sikora – prezes częstochowskiego MPK. Beton katalityczny spełnia też funkcję wyciszającą – dodaje przedstawiciel firmy NDI:

Na pewno po otwarciu linii mieszkańcy odczują efekt przebudowy linii, bo tramwaje będą przemieszczać się w mniej zauważalny sposób, natomiast ten aspekt ekologiczny – oczyszczanie powietrza, oczyszczanie strefy miejskiej jest bardzo ważny. Powstanie też alternatywny pas choćby dla pojazdów uprzywilejowanych. 

Niestety nie mamy dobrych informacji dla kierowców. Od środy (09.06) front robót przy przebudowie torowiska przeniósł się w Aleję Jana Pawła. Dlatego w tej części miasta ruch będzie zdecydowanie mniej płynny:

Będą duże utrudnienia. To potrwa około 6-7 tygodni na jednej nitce, więc z całością skrzyżowania powinniśmy uporać się do połowy sierpnia. Dodatkowo, do tego wszystkiego, zamknięte będzie skrzyżowanie z ul. Orzechowskiego przy PKP.

Koszt przebudowy linii tramwajowej w naszym mieście to ponad 115 mln zł.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj