Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Wybory samorządowe 2024 za pasem. Pamiętajcie, że na wywieszenie banera w pasie drogowym potrzeba zezwolenia

Facebook Twitter

Wybory samorządowe 2024 już za miesiąc, więc nasze drogi, skwery i ogrodzenia posesji zapełniają się kolejnymi wyborczymi banerami. GDDKiA przypomina jednak, że aby wywiesić baner w pasie drogowym potrzebne jest stosowne zezwolenie.

Wybory samorządowe
fot. GDDKiA o. Katowice

Wybory samorządowe 2024 za pasem. Banery i reklamy wyborcze coraz częściej i w coraz większej ilości pojawiają się w przestrzeni publicznej. – Nie umieszczajcie plakatów wyborczych gdzie popadnie. Na każdy plakat czy baner umieszczony w pasie drogowym potrzebne jest zezwolenie zarządcy drogi – alarmuje przy tej okazji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wybory wymagają intensywnych przygotowań – wiadomo – ale trzeba pamiętać, że to również okres, w którym należy pamiętać o przestrzeganiu obowiązujących przepisów prawa. Jednym z kluczowych aspektów kampanii wyborczej jest umieszczanie plakatów wyborczych. Warto więc przypomnieć, jakie zasady obowiązują w przypadku plakatów rozmieszczanych w pasach drogowych dróg krajowych.

Wybory samorządowe 2024: Zezwolenie to podstawa

Umieszczanie plakatu wyborczego w pasie drogowym drogi krajowej nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Wymaga bowiem uzyskania zezwolenia od zarządcy danej drogi. Jest to decyzja administracyjna, za którą naliczana jest stosowna opłata za zajęcie pasa drogowego. Nie można tego aspektu lekceważyć, ponieważ za umieszczenie plakatu bez wymaganej zgody grozi kara pieniężna.

Warto podkreślić, że plakaty umieszczone w pasie drogowym lub jego sąsiedztwie, które mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, będą usuwane. To istotne, aby kampania wyborcza nie wpływała negatywnie na bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Co mówią przepisy nt. rozwieszania reklam?

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, plakaty wyborcze spełniające cechy materiału wyborczego stanowią reklamy w rozumieniu przepisów o drogach publicznych. Oznacza to, że ich umieszczenie w pasie drogowym podlega określonym regulacjom, w tym konieczności uzyskania zezwolenia zarządcy drogi.

Aby uzyskać zezwolenie na umieszczenie reklamy w pasie drogowym, należy złożyć wniosek do właściwego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w danym województwie, dołączając wymagane dokumenty. Wzory wniosków dostępne są na stronach internetowych GDDKiA lub w ich siedzibach.

Opłaty za zajęcie pasa drogowego

Za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia reklamy naliczana jest opłata, której wysokość określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Warto mieć na uwadze, że stawki opłat za reklamy świetlne i podświetlane są wyższe. Reklamy, w tym plakaty wyborcze, nie mogą być umieszczane w miejscach, które mogłyby wpływać na bezpieczeństwo ruchu drogowego, np. w obrębie skrzyżowań czy na znakach drogowych.

W sytuacji stwierdzenia umieszczenia plakatu bez zezwolenia, zarządca drogi może nałożyć karę pieniężną. Ponadto, jeśli plakat zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, może zostać on niezwłocznie usunięty na koszt komitetu wyborczego.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj