Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Pożary na Rodos pokrzyżowały twoje wakacyjne plany? Jakie prawa Ci przysługują? Wyjaśnia rzecznik konsumentów

Facebook Twitter

Czy poszkodowani mogą ubiegać się od odszkodowanie? Co z odwołanymi wcześniej podróżami? Na te i inne pytania odpowiedział Miejski Rzecznik Konsumentów - Wojciech Krogulec.

Pożary na Rodos pokrzyżowały twoje wakacyjne plany?

Mamy w Częstochowie pierwsze osoby, które po nieudanych wczasach na południu Europy, interweniują w biurze Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Fala upałów, która zalała południową część Europy spowodowała liczne pożary, a to sprawiło, że planowane urlopy dla wielu zamieniły się w koszmar.

Wojciech Krogulec: Jeżeli zdarzą się nadzwyczajne, nieuniknione okoliczności, których nie można było przewidzieć przed rozpoczęciem takiej imprezy, oczywiście powinniśmy stosować się ściśle do zaleceń rezydenta i wszelkich służb, które w takim miejscu działają. Natomiast jeśli chodzi o jakiekolwiek roszczenia z tego tytułu z uwagi na to, że one są spowodowane siłą wyższą, niestety, ale nie ma możliwości dochodzenia roszczeń odszkodowawczych czy zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Tutaj przepisy prawne wyraźnie wskazują, że w tym przypadku organizator imprezy turystycznej jest zwolniony z takiej odpowiedzialności.

Sytuacja dotyczy zarówno osób wypoczywających jak i planujących wyjazd na Rodos, którzy z wczasów musieli zrezygnować, informuje Wojciech Krogulec – miejski rzecznik konsumentów w Częstochowie. Co jeśli biuro podróży odwołało wcześniej zaplanowany przez nas wyjazd?

Wojciech Krogulec: Jeżeli rzeczywiście nadzwyczajne, nieuniknione okoliczności występują w miejscu docelowym czy w najbliższym sąsiedztwie, tam gdzie ma ta impreza się odbyć i mogą mieć, czy będą miały istotny wpływ na realizację naszej imprezy, to mamy prawo zrezygnować przed rozpoczęciem takiej imprezy, nie ponosząc przy tym jakichkolwiek kosztów. Nie będziemy mogli niestety z tego tytułu domagać się odszkodowania czy zadośćuczynienia.

Gdzie udać się w celu uzyskania ewentualnej pomocy odnośnie organizacji takiego wypoczynku?

Wojciech Krogulec: W przypadku, jeżeli chcemy odstąpić od takiej umowy, powinniśmy złożyć oświadczenie do organizatora imprezy turystycznej, wyraźnie opisując z jakiego powodu rezygnujemy lub w jakikolwiek sposób wykazać, że te przesłanki zostały spełnione. Organizator powinien w ciągu 14 dni zwrócić te opłaty, które wnieśliśmy. Natomiast jeżeli odmawia, czy nie zwróci tej należności, w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić się do swojego rzecznika konsumentów w swoim starostwie powiatowym.

Pierwsze osoby, które w tym sezonie z powodu pogody nie miały udanych wczasów, już pojawiły się w siedzibie rzecznika:

Wojciech Krogulec: Już pierwsze sygnały, informacje i pytania tutaj były. Wiele zapytań dotyczy właśnie możliwości rezygnacji, ponieważ większość biur podróży odwołuje imprezy albo proponuje przeniesienie na inny termin, albo przedstawi jakiekolwiek propozycje. Natomiast jest kilka takich biur, które mimo wszystko wysyłają turystów w te rejony, np. na Rodos czy na Korfu.

Zapytania oraz skargi czy niejasności związane z wczasami na południu Europy można kierować do biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Dyżuruje on w budynku Urzędu Miasta na parterze.

Cała rozmowa z Wojciechem Krogulcem – Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Częstochowie. Rozmawiał Igor Wojsa:

Wokół Ciebie dzieją się rzeczy ważne lub zabawne?
Nakręciłeś ciekawy film, zrobiłeś dobre zdjęcie?
Interesuje nas wszystko, co interesuje Ciebie i co dla Ciebie jest ważne.
Napisz do Radia Jura TUTAJ!

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj