Radio Jura Home

Gramy dla Was od 10 lat • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

„Park and Ride” przy ulicy Piłsudskiego. Ma zachęcić mieszkańców do przesiadania się na alternatywne środki transportu

Facebook Twitter

Częstochowianie, a przede wszystkim mieszkańcy ul. Piłsudskiego nie będą mogli stale korzystać z parkingu za „konduktorownią”. Nowy teren, który powstał w ramach budowy centra przesiadkowego ma zachęcać do przesiadania się z auta na inne środki transportu.

fot. czestochowa.pl

Dlatego system „Park and Ride” ma służyć jedynie pasażerom pociągów czy komunikacji publicznej, a dla mieszkańców okolicy ul. Piłsudskiego „drogowcy” proponują alternatywne miejsca parkingowe:

Oczywiście, że parkingi „Park and Ride” są dostępne dla każdego. Warunkiem do korzystania w przypadku zamkniętego szlabanu, jest pobranie karty z automatu, która zostaje wydana po oświadczeniu odpowiednim przyciskiem, że dany kierowca korzystał bądź będzie korzystać z publicznego transportu zbiorowego. Późniejszy wyjazd odbywać się będzie poprzez zeskanowanie wydanej wcześniej karty. Taka procedura będzie obowiązywać w momencie ustawienia tablic uchwalonych przez Radę Miasta regulaminem. Wtedy szlabany zostaną opuszczone

– tłumaczy Maciej Hasik – rzecznik Zarządu Dróg. Jak dodaje – drogowcy mają też drugi pomysł, jak egzekwować to, że ktoś jest pasażerem np. PKP i może korzystać z systemu „Park and Ride” za darmo:

Docelowo po uzyskaniu stosownych wzorów od przewoźników, automatyczne wydanie karty do parkowania przez maszynę na terenie Park and Ride ma oprócz oświadczenia woli przyciskiem wymagać zeskanowania ważnego biltu, dzięki któremu poruszaliśmy się środkami publicznego transportu zbiorowego. To jednak czy i kiedy tak będzie zależy od przewoźników. Do tego czasu w momencie opuszczenia szlabanów procedura będzie oparta na wspomnianym oświadczeniu woli przyciskiem i wydaniu na jej podstawie karty uprawniającej do parkowania.

Dlaczego z parkingu przy ul. Piłsudskiego nie można korzystać między godziną 1:31, a 2.59 w nocy?

Co do przerwy nocnej, która została zawarta w regulaminie, jest to przerwa techniczna potrzebna choćby do posprzątania terenu parkingu. Teren będzie nadzorowany ponadto przez system wizyjny, bez żadnych stróżów. Przy ul. Piłsudskiego dostępnych jest 140 miejsc parkingowych na terenie Park and Ride.

Jakie alternatywne miejsca parkingowe proponuje Zarząd Dróg dla mieszkańców ul. Piłsudskiego?

Alternatywnymi miejscami do pozostawienia samochodu jest łącznie kilkanaście wybudowanych miejsc postojowych ogólnodostępnych w strefie parkowania wzdłuż ul. Piłsudskiego, na wysokości punktów gastronomicznych i dalej wzdłuż ulicy na wysokości Mielczarskiego za konduktorownią. Ponadto są miejsca do chwilowego postoju i wysiadki z samochodu osób, które są podwożone prywatnie pod dworzec oraz miejsca TAXI.

Dlaczego MZDIT zdecydowało się na system „Park and Ride” w centrum miasta? Często takie parkingi powstają poza śródmieściem:

Miejsca Park and Ride są stosowane zarówno poza centrami miast, jak i w okolicach śródmiejskich. Tak też jest w Częstochowie, bowiem inwestycja była realizowana w trzech lokalizacjach jednocześnie – na Rakowie, Stradomiu i przy ul. Piłsudkiego i tak powinniśmy całościowo ją rozpatrywać. Tak tworzony był projekt pod wymogi aplikacji o dofinansowanie ze środków Uni Europejskiej. Park and Ride przy Piłsudskiego będzie miał także swoje zastosowanie, bo przecież jest usytuowany przy Dworcu Głównym, więc będzie udogodnieniem choćby dla tcyh, którzy planują podróż koleją. Park and Ride ponadto nie jest jedyną opcją, jakie daje centrum, ale jedną z wielu i taka jest charakterystyka każdego centrum przesiadkowego w Polsce i Europie.

System „Park and Ride” obecnie w Częstochowie przechodzi fazę testową.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 2 grudnia 2021