Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Członkowie Klubu Naukowego Fizykomaniacy z gminy Szczekociny wiedzą wszystko o odnawialnych źródłach energii

Facebook Twitter

Maniacy fizyki, ochrony środowiska i działań ekologicznych stworzyli klub naukowy w Zespole Szkół Społecznych im. Jana Pawła II w Rokitnie. Młodzież z gminy Szczekociny z sukcesem wzięła udział w projekcie "Być jak Ignacy", gdzie mogli lepiej poznać wszelkie odnawialne źródła energii.

Fizykomaniacy

Klub Naukowy Fizykomaniacy z gminy Szczekociny w projekcie „Być jak Ignacy”

Uczestnicy opowiedzieli o projekcie w Radiu Jura.

Projekt trwa od października. Jako szkoła bierzemy w nim udział pierwszy raz. Projekt fundacji PGNiG nazywa się „Być jak Ignacy”. Podczas realizowania tych zadań pracujemy projektowo.

Zainspirowała nas na pewno chęć działania na rzecz środowiska i przyszłych pokoleń.

Radio Jura: Co dokładnie robicie w ramach projektu?

Ostatnio robiliśmy energie wiatrowe, słoneczne, wodne. Gdybyśmy chcieli otworzyć własną firmę, to na przykład na tych lekcjach z panią, pomaga nam to realizować te nasze cele.

Przygoda z projektem „Być jak Ignacy” Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza właśnie się zakończyła, mówi Agnieszka Pasierbińska-Bijak – nauczycielka fizyki oraz uczennice Lena Zasada i Karolina Baran. Działania trwały przez kilka miesięcy. Powstały praktyczne projekty, były lekcje w plenerze i ciekawe zadania fizyczne. „Wykonaliśmy łącznie 12 wyzwań” – podsumowują uczniowie:

Robiliśmy energię wiatrową, stworzyliśmy wiatraki, które tworzyły prąd. Pani zaproponowała nam zrobić taki film i nagraliśmy jak na wyspie można korzystać z energii słonecznej i wiatrowej.

To jest takie wdrażanie ich przyszłościowo do montażu we własnych gospodarstwach paneli fotowoltaicznych. Byliśmy też w takim przedsiębiorstwie, gdzie wykorzystywano elektrownię wodną do produkcji prądu.

Kończymy pracę konkursową, a w przyszłości będziemy chcieli prowadzić warsztaty na różnych wydarzeniach społecznych.

Przez 6 miesięcy członkowie Klubu Naukowego Fizykomaniacy pracowali metodą projektu, uczyli się współpracy, kreatywności, logicznego myślenia, dodają nauczyciele i uczniowie. Podsumowaniem projektu była multimedialna praca konkursowa.

To jest zupełnie inna nauka niż nauka metodą badawczą. Uczniowie mogą ze sobą współpracować, uczą się komunikacji, rozwiązują problemy, mogą samodzielnie zaplanować pracę, przeprowadzić zadanie. Dla mnie bardzo cenne są też, że mają możliwość popełnienia błędu. Czyli jeżeli budujemy elektrownię wiatrową czy pojazdy przyszłości, coś zadziała albo nie zadziała, to mają możliwość dociekania. To jest też najtrudniejszy etap, ale najbardziej satysfakcjonujący dla uczniów, że potrafią coś samodzielnie odkryć.

Powiedziała w Radiu Jura opiekunka koła i koordynatorka projektu – Agnieszka Pasierbińska-Bijak z Zespłu Szkół Społecznych w Rokitnie.

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 3 maja 2024