Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Matematyka stwarza nadal uczniom największe trudności. Nauczyciele głowią się, jak to zmienić

Facebook Twitter

Przed końcem roku szkolnego nauczyciele dyskutowali, dlaczego matematyka stwarza uczniom tak duże trudności. Jest obowiązkowym przedmiotem, którego najbardziej obawiają się maturzyści, ale już na wcześniejszym etapie nauki bywa problemem.

Fot. Pixabay

Matematyka stwarza nadal uczniom największe trudności

Odbyła się specjalna konferencja częstochowskich matematyków. Mogli wymienić się wiedzą i doświadczeniami np. w temacie metod nauczania:

Grażyna Rygał: Jeżeli jest za bardzo przeteoretyzowana matematyka, czyli podana w formie takiej suchej, to uczniowie nie lubią sami wykonywać zadań w podręczniku na przykład, tylko chcą podyskutować o tej sytuacji. Jeżeli rozwiązujemy zadanie i pokażemy im tą sytuację w praktyce, to zdecydowana większość uczniów od razu mówi: a to ja już wiem, jak to zrobić. Im wcześniej uczniów zachęcimy do matematyki, to potem nie mówią, że ona jest taka straszna, bo dzieci naprawdę, szczególnie w klasach 1-3 uwielbiają matematykę. To się jakoś dzieje dziwnie, że dopiero w 4. klasie mówią, że jest już za trudna. I tu jest ten moment, kiedy trzeba po prostu utrzymać to zainteresowanie dzieci matematyką.

– mówi Grażyna Rygał. Nauczyciele dyskutowali już po raz 10. co przeszkadza dzieciom w nauce matematyki, jak ją zrozumieć i jak poprawiać jej przekazywanie. Były dyskusje z jakich metod korzystać i jak wspomagać w nauce ucznia.

Agnieszka Borowiecka: Są osoby, które są zafascynowane matematyką, którym uczenie matematyki nie sprawia im problemów i lubią to robić, i dostrzegają piękno tego przedmiotu, tej nauki. Ale są dzieci, dla których matematyka jest trudnością. Myślenie logiczne pozostawia wiele do życzenia. Musimy iść naprzód z tym, co się dzieje teraz, czyli z technologią informacyjną, z różnym przekazaniem wiedzy w sposób nie tylko taki suchy i robienie zadań z podręcznika, ale wizualizacja też bardzo nam pomaga. Doświadczenie to jest najważniejsze, żeby dzieci doświadczały i same dochodziły do pewnych prawd.

– dodaje Agnieszka Borowiecka, nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej nr 1 w Częstochowie. Cykliczna konferencja to też: nowe trendy w nauczaniu oraz efektywne i skuteczne metody pracy z uczniami:

Grażyna Rygal: Są takie metody, tylko nauczyciel musi chcieć po nie sięgnąć. I dlatego tutaj w formie warsztatowej uczymy ich tego, albo też przynosimy im nowe pomysły. Zawsze nauczyciele mają swoje tam różne sposoby na to, jednak bardzo chcemy, żeby poznali właśnie jak zaciekawić uczniów matematyką, więc warto skorzystać z takich – ja to nazywam metody własne, żeby uczniowie nie wiedząc nawet, że się uczą, uczyli się. Szczególnie ten czas czerwca, kiedy jest już po klasyfikacji, a lekcje się dalej odbywają, to właśnie jest okazja do takiego pokazania innej twarzy matematyki.

Matematycy w mieście testowali metody, które mają sprawić, aby lekcje matematyki były przyjemniejsze, a nauka przedmiotu była dla wszystkich przystępna

– dodawała Grażyna Rygal, częstochowska matematyczka.

Wokół Ciebie dzieją się rzeczy ważne lub zabawne?
Nakręciłeś ciekawy film, zrobiłeś dobre zdjęcie?
Interesuje nas wszystko, co interesuje Ciebie i co dla Ciebie jest ważne.
Napisz do Radia Jura TUTAJ!

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj