Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Konto osobiste dla seniora – jak wybrać najlepszy wariant? [materiał sponsorowany]

Facebook Twitter

Konto dla seniora to standardowy rachunek rozliczeniowo-oszczędnościowy, który jest dostosowany do potrzeb osoby starszej. Czy banki mają taki produkt w swoich ofertach? Jak wybrać najlepsze konto osobiste dla seniora?

Konto osobiste dla seniora
mat. nadesłany

Konto dla seniora, czyli jakie?

Obecnie specjalną ofertę konta bankowego przygotowaną dla osób starszych ma tylko jeden bank. Oznacza to, że najczęściej określenie „konto dla seniora” odnosi się do rachunku rozliczeniowo-oszczędnościowego (ROR), czyli standardowego, najpopularniejszego typu konta, z którego mogą korzystać różne grupy wiekowe.

Jest to podstawowy produkt bankowy, który pozwala na przechowywanie środków finansowych i dysponowanie nimi. Rachunki rozliczeniowo-oszczędnościowe nie są obecnie oprocentowane. Otwarcie konta jest wynikiem podpisania umowy z bankiem. Można to zrobić w oddziale stacjonarnym lub online (w takim przypadku kurier dostarcza umowę pod wskazany przez klienta adres).

Brak specyficznych ofert dla seniorów nie oznacza, że klasyczny rachunek ROR nie może spełniać wymagań osób starszych. Ofertę można wybrać w taki sposób, aby zapewniała ona łatwość obsługi, czytelność, wygodę użytkowania, a korzystanie z niej wiązało się z niskimi kosztami lub ich całkowitym brakiem.

Jest to bardzo istotne, ponieważ większość seniorów korzysta z rachunków bankowych. Ponadto coraz więcej osób właśnie za ich pośrednictwem chce otrzymywać np. emeryturę (obecnie w ten sposób świadczenie pobiera ponad 80% emerytów).

Jest to wygodne rozwiązanie m.in. ze względu na brak konieczności czekania na listonosza w domu oraz możliwość dysponowania środkami np. przy pomocy bankowości elektronicznej, dzięki której klient opłaci np. bieżące rachunki.

Czy seniorzy są zadowoleni z ofert banków?

Według badania „InfoSenior 2023 r.” przeprowadzonego w ramach projektu Aktywny Senior i Warto Bezgotówkowo (wzięli w nim udział respondenci o średniej wieku 70 lat) usługą bankową, którą najczęściej wybierają osoby z tej grupy wiekowej, jest rachunek osobisty. Na drugim miejscu plasuje się odpowiadająca mu karta płatnicza.

Ponadto nawet 82% osób starszych korzysta już z bankowości elektronicznej lub mobilnej (z przewagą elektronicznej). W porównaniu z danymi z ubiegłych lat można stwierdzić, że nieco wzrosło zaufanie seniorów do internetu i elektronicznych środków płatniczych – 67% procent osób deklaruje opłacanie zakupów kartą, natomiast 64% seniorów stwierdziło, że w przestrzeni cyfrowej czuje się względnie bezpiecznie.

Z danych wynika również, że ponad połowa seniorów (52%) uważa, że oferty proponowane im przez banki raczej odpowiadają na ich potrzeby. Wielu respondentów nie wyraziło ani swojego usatysfakcjonowania, ani niezadowolenia z usług bankowych.

Warto jednak zwrócić uwagę na odpowiedzi osób, których zdaniem oferty banków mogłyby być lepiej skonstruowane, a tym samym dopasowane do potrzeb wynikających z ich wieku. Wśród mankamentów w ofertach instytucji wymienili oni m.in.:

  • niezrozumiałe opisy produktów na stronach banków;
  • braku wystarczającej edukacji na temat sposobu funkcjonowania produktów bankowych, nowych technologii oraz ogólnie rzecz biorąc kwestii finansów.

Z raportu wynika także, że seniorom brakuje bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem banku w oddziale oraz możliwości kontaktu telefonicznego.

Jak powinny wyglądać usługi bankowe dla seniorów?

Z wcześniej wspomnianego raportu można również wyczytać, że w przypadku 59% seniorów kontakt z bankowością nie sprawia im problemu. Na jakie aspekty zwróciły natomiast uwagę osoby, które spotkały się z jakimiś trudnościami?

Przede wszystkim wymienia się tu skomplikowany język, którym posługują się przedstawiciele banków. Respondenci (24%) zwrócili również uwagę na zbyt małą liczbę prostych, bezpiecznych produktów bankowych dla starszych. Kłopot może stanowić także odległość do najbliższego oddziału instytucji.

Jakie powinno więc być konto dla seniorów? Przede wszystkim dobrze, jeśli bazuje na czytelnej i łatwej w zrozumieniu ofercie. Oczywiście tak, jak w przypadku pozostałych grup wiekowych dla klientów istotna jest kwestia kosztów.

Można powiedzieć, że najlepsze konto jest darmowe, tj. uwzględnia darmowe otwarcie i prowadzenie rachunku, wydanie i korzystanie z karty czy wybieranie gotówki z bankomatów (bezwzględnie lub po spełnieniu określonych warunków).

Dla wielu starszych osób istotną kwestią może być także odległość stacjonarnej placówki banku od miejsca zamieszkania. Niektórzy docenią również dodatkową możliwość wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Należy podkreślić, jak istotna jest kwestia funkcjonalności i czytelności aplikacji bankowych i stron banków. Jest to aspekt, na który zwracają uwagę użytkownicy niezależnie od swojego wieku. Na szczęście instytucje finansowe zdają sobie z tego sprawę i konstruują komunikaty w taki sposób, aby sprostać oczekiwaniom klientów i zadbać o doświadczenia użytkownika.

Jak wybrać najlepsze konto dla seniora?

Wybór optymalnej oferty konta dla seniora opiera się na porównaniu opcji kont osobistych. Oczywiście można samodzielnie odwiedzić strony internetowe lub placówki wybranych banków, a następnie porównać proponowane warunki produktu, jakim jest rachunek ROR.

Warto wiedzieć, że cały ten proces da w znacznym stopniu uprościć. Służą temu rankingi i porównywarki kont, które można znaleźć w sieci. Przykładem jest ranking kont osobistych dla seniora, który jest dostępny pod adresem www.bankier.pl/smart/konto-dla-seniora. Narzędzie uwzględnia:

  • opłaty za otwarcie i prowadzenie rachunku;
  • koszty wydania i użytkowania karty płatniczej (najczęściej operacje przy użyciu karty są darmowe, jeśli klient dokona przy jej użyciu płatności za minimalną kwotę w danym okresie rozliczeniowym;
  • warunki wypłat gotówki z bankomatów (analogicznie do warunków bezpłatnego użytkowania karty – wypłaty mogą być darmowe po spełnieniu określonych wymagań albo w konkretnych przypadkach, np. korzystanie z urządzeń należących do dostawcy, który jest partnerem danego banku;
  • dodatkowe promocje i bonusy, jakie poszczególne banki oferują klientom w zamian za otwarcie rachunku.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj