Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Duża inwestycja drogowa w Częstochowie. Trwają przygotowania do przedłużenia ul. 1 Maja do Krakowskiej [FOTO]

Facebook Twitter

Rozpoczęły się przygotowania do budowy nowego wiaduktu nad torami w centrum miasta. Na wysokości Ronda Mickiewicza i ul. 1 Maja ma powstać drogowa przeprawa do ul. Krakowskiej.

inwestycja drogowa w Częstochowie
fot. czestochowa.pl

Inwestycja drogowa w Częstochowie – roboty za ponad 94 mln zł rozpoczną się w tym roku? Na jakim etapie są prace?

Maciej Hasik: Wykonawca budowy przedłużenia ulicy 1 Maja do ulicy Krakowskiej przystąpił do prac przygotowawczych. Udało się wypracować optymalny kształt inwestycji. Wraz z obiektem mostowych nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy z pełną infrastrukturą drogową. Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ulicy Krakowskiej z ulicą księdza Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne.

O przygotowaniach placu budowy pod nową inwestycję, czyli przedłużeniu ul. 1 Maja do Krakowskiej, mówi rzecznik MZD – Maciej Hasik.

Inwestycja drogowa w Częstochowie fot. czestochowa.pl

Chociaż inwestycja jest strategiczna dla komunikacji, nie do końca może pasować do tego rejonu miasta, przekonują od lat przedstawiciele grupy Elanex.

Piotr Pałgan: Takie połączenie jest miastu potrzebne. Natomiast nie do końca jesteśmy zadowoleni, że to ma być droga, która trochę wygląda jak autostrada. Ma być ekranowana, ma być tam w zasadzie taki szybki ruch. My chcielibyśmy, żeby to była taka miejska ulica, przy której na przykład mogą powstać budynki, przy której jest zieleń, przy której po prostu można mieszkać, bo to jest jednak bądź co bądź, centrum miasta. Dawna dzielnica fabryczna, część Starego Miasta, a my nie lubimy takich autostrad w centrum. To już nie są lata 70.. Teraz trzeba myśleć o urbanistyce, trzeba myśleć, co na tych działkach obok powstanie, żeby tam było coś ładnego, żeby ktoś mógł coś zbudować. Teraz będzie to niemożliwe.

Mówi Piotr Pałgan, ze Stowarzyszenia Grupa Elanex.

Poprowadzenie nowej jezdni nad torami oznacza wyburzenie części budynków. Od kilku lat konsultowano przebieg drogi, aby jak najmniej ingerować w historyczną część Starego Miasta.

Maciej Hasik: Rozwiązanie projektowe zminimalizowały ingerencję w istniejącą zabudowę zarówno tę mieszkaniową, jak i w kompleks będący historyczną spuścizną cywilizacji przemysłowej naszego miasta. Do przygotowania terenu pod budowę konieczne jest rozebranie 25 budynków o charakterze handlowo-usługowym, magazynowym, mieszkalnym i gospodarczym. Zlokalizowane są w przyszłym śladzie drogi przy adresach 1 Maja, Krakowska, Stawowa, Mała oraz przy Alei Wolności i Rondzie Mickiewicza.

Dodaje rzecznik Maciej Hasik z Miejskiego Zarządu Dróg.

Niezbędne rozbiórki budynków mają być ograniczone do minimum, ale nie przewidziano przesunięcia nowego wiaduktu, przez co wyburzony zostanie bardzo cenny, zabytkowy budynek mieszczący się przy ul. 1 Maja.

Piotr Pałgan: To jest też kamienica, która ma około 140 lat. Są tam piękne mieszkania, piękna stolarka okienna, bo mieszkali tam wysocy urzędnicy kolei warszawsko-wiedeńskiej. W obronie tego budynku nie stanął też konserwatorzy zabytków, chociaż budynek ten znajdował się w ewidencji zabytków. Dlatego ciężko było nam już cokolwiek zrobić. Natomiast bardzo, bardzo żałujemy, bo takich budynków mamy coraz mniej. One świadczą o tym, że miasto jest ciekawe architektonicznie, że ma swój charakter, że ma swoją historię. Ten budynek powinien być po prostu wyremontowany i stać, być może, obok tej drogi, ale nie w jej miejscu.

Ocenia przedstawiciel stowarzyszenia Grupa Elanex – Piotr Pałgan. Zadanie kosztować będzie ponad 94,7 mln zł. Niemal 60 mln zł pochodzi z programu inwestycyjnego Polski Ład. Roboty mogą ruszyć jeszcze w tym roku.

To będzie duża inwestycja drogowa w Częstochowie

Czytaj także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj