Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Co z pracą w hotelarstwie i gastronomii? Prognozy na 2021 rok [MATERIAŁ PARTNERA]

Facebook Twitter

Rok 2020 z pewnością był niekorzystny dla większości z nas zarówno psychicznie, jak i finansowo. Część branż znacznie zmniejszyła swój dochód, a część musiała się zamknąć. Czego można spodziewać się w kolejnym roku i jak będzie wyglądać prowadzenie biznesu?

Co zmieniło się w biznesie?

Niestety pomimo dotychczasowej tendencji wzrostowej w biznesie, obecny rok przez pandemię koronawirusa znacząco to zmienił. Było to spowodowane głównie lockdownem, a w konsekwencji zamknięciem części przedsiębiorstw lub ograniczeniem ich działalności. Odczuć można było również mniejsze zarobki lub redukcję etatów, co również przekładało się na zmniejszenia zainteresowania usługami czy sprzedaży produktów różnych firm. Dane są bezlitosne – według Głównego Urzędu Statystycznego, stopa bezrobocia w 2020 roku wzrosła z 5,5% na 6,1%. Niestety wynikało to z tego, że część firm musiała zmniejszyć pensje swoim pracownikom lub zredukować ich liczbę ze względu na zupełny brak dochodów i brak możliwości utrzymania ich. Z pewnością branżami, które mocno ucierpiały na pandemii było hotelarstwo oraz gastronomia. W ciągu całego roku musiały uporać się z dwoma zamknięciami, a w obecnej sytuacji hotele oraz wszystkie restauracje wciąż nie mogą normalnie funkcjonować. Osoby związane z tymi przedsiębiorstwami w dużej części muszą więc poradzić sobie ze zmianą pracy. Jak najskuteczniej to zrobić?

Jak znaleźć nową pracę?

Każdy hotel zatrudnia wielu pracowników. Potrzebne są osoby na różnych szczeblach kariery, co wiąże się również z ogromnymi kosztami. Niestety, część ze stanowisk musiała być wyeliminowana ze względu na brak gości i możliwość odbywania jedynie podróży służbowych. Taka sama sytuacja czekała również gastronomię – a należy pamiętać, iż obie branże często są połączone, ponieważ w większości hoteli znajduje się bar lub restauracja. Jeżeli jesteśmy mieszkańcami dużego miasta jak na przykład Krakowa, aby znaleźć nową pracę, warto przejrzeć ogłoszenia o pracy w Krakowie na Aplikuj.pl. Jest to pierwszy krok do tego, aby rozeznać się na rynku i otrzymać informację, jaki rodzaj pracowników jest poszukiwany. Jeżeli już jesteśmy zdecydowani na daną ofertę, warto przygotować porządne, dopracowane CV i przejrzeć wzory profesjonalnych dokumentów rekrutacyjnych na https://www.aplikuj.pl/praca/cv. Dzięki temu będziemy odebrani jako świadomi i poważni pracownicy.

Pamiętaj o elastyczności

Ten rok z pewnością powinien nauczyć nas większej elastyczności i obserwowania rynku. Prognozy są dość pozytywne – branża hotelarska, jak i gastronomiczna odżyje, ale będzie musiała dostosować się nowej rzeczywistości – aby maksymalnie ograniczyć zagrożenie, konieczne będzie zapewnienie swoim gościom odpowiedniego bezpieczeństwa – podstawą będą płyny do dezynfekcji w strategicznych miejscach, zachowanie dystansu, a także noszenie maseczek przez obsługę oraz pracowników. W branży gastronomicznej mocno rozwinęła się usługa posiłków „na wynos”, ale warto pamiętać, że nic nie zastąpi wspólnej kolacji z bliską osobą w klimatycznej restauracji. Aby była taka możliwość, konieczne jest jednak dostosowanie się do panujących zasad. Jeżeli chcemy ciągle być obecni na rynku pracy, warto postawić na rozwój. Nie należy zatrzymywać się na jednym zakresie obowiązków przez wiele lat, bo jak widać obecny świat bardzo dynamicznie się zmienia. W związku z tym warto poszukać kursów doszkalających, najlepiej online, aby można było odbyć je już teraz. Jeżeli jest to konieczne, nie należy wahać się nad przebranżowieniem i spróbowaniem swoich możliwości w innych dziedzinach. Szczególnie istotne są obecnie zawody, w których możemy pracować zdalnie. Znacznie rozwinął się rynek e-commerce – większość przedsiębiorstw przeniosła się do internetu i to umiejętność korzystania z nowoczesnych technologii oraz baz danych stały się niezwykle przydatne. Również Biuro Informacji Kredytowej wskazuje na znaczną dominację tego sposobu sprzedaży, informując, iż liczba użytkowników przekroczyła połowę populacji Polski. Podane wskaźniki jednoznacznie świadczą, iż najważniejsza lekcja, jaką możemy wyciągnąć z tego roku to to, aby dostosowywać się do potrzeb rynku, obserwować zmiany i nie bać się wdrażać ich w życie. To pozwoli nam na osiągnięcie najlepszych możliwych rezultatów w pracy.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj