Radio Jura Home

Gramy dla Was od 10 lat • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Chroń swoje dane! Nasilają się próby wyłudzeń w czasie pandemii. Ekspert radzi i przestrzega

Facebook Twitter

O rozwagę w sieci apelują wszystkie służby. Nie podawajmy wrażliwych informacji również telefonicznie. Takie apele częstochowska policja ponawia cyklicznie. W ochronę naszych mieszkańców przed oszustami zaangażował się też Zakład Gospodarki Komunalnej.

fot. Pixabay

Przede wszystkim pamiętajmy aby chronić poufne dane: to numer pesel, nr dowodu osobistego lub dane do logowania w bankowości elektronicznej. Niestety wg danych prawie co 4. Polak deklaruje, że w czasie pandemii rozmawiał przez telefon z kimś, kto prosił o podanie takich informacji:

Próbują wyłudzić m.in. dane osobowe oraz informacje potrzebne do logowania w bankowości elektronicznej. Z taką sytuacją spotkało się 24% ankietowanych. Ponad połowa respondentów wskazała na osoby podające się za pracownika banku. Dodatkowo, prawie co 5 taki telefon był z firmy gazowniczej, energetycznej lub od dostawcy internetu. O numer pesel, dane z dowodu osobistego lub hasło do logowaniu w banku pytali nas również przedstawiciele firm, którzy twierdzili, że wygraliśmy jakiś konkurs oraz pracownicy koordynujący bezpłatne badania medyczne.

Przed telefonicznymi oszustami ostrzega naszych mieszkańców Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl. W pandemii tego typu próby wyłudzeń informacji się nasiliły. Oszuści podszywają się pod pracowników banków lub firm, telefonii czy oferują nam różne okazje. Ostrzeżeniem powinien być już telefon od firmy z którą nie mamy nic wspólnego, radzi ekspert.

Brak ostrożności w takich sytuacjach może prowadzić do poważnych konsekwencji. Takie dane mogą wystarczyć do tego, by podrobić nasz dowód osobisty lub zamówić tzw. dowód kolekcjonerski. W ten sposób korzystając z naszej tożsamości przestępcy są w stanie zaciągnąć różne zobowiązania finansowe np. wziąć pożyczkę, podpisać umowę leasingową lub zrobić drogie zakupy na raty. My o wszystkim dowiemy się o czasie z wezwania do zapłaty, które otrzymamy albo – co gorsze – po zajęciu konta przez komornika.

Zwykle przed oszustami przestrzegamy seniorów. Tymczasem co piąta młoda osoba przyznaje się, że mogła podać wrażliwe informacje osobom trzecim. Najczęściej dotyczyło to osób w wieku ok. 20 lat.

Takie podejście wykorzystują oszuści, którzy dzwoniąc przedstawiają się jako konsultant. Informują, że ktoś próbował zaciągnąć zobowiązania na ich dane lub chcą zweryfikować jakieś podejrzane transakcje. W takich sytuacjach warto zachować zimną krew. Pracownicy banku nie będą pytali nas o numery dokumentów czy dane do logowania. Sama taka prośba powinna wzbudzić nasze wątpliwości. Najlepiej samemu zadzwonić do swojego banku i zapytać, czy rzeczywiście mamy powody do niepokoju. Może to świadczyć o tym, że ktoś, gdzieś wyłudził nasze dane osobowe.

Badanie na temat jak często padamy ofiarą oszustów telefonicznych i internetowych przeprowadził serwis ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów. W temacie przestrzegał nas ekspert Bartłomiej Drozd.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj