Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Od nowego roku profil elektroniczny w ZUSie będzie obowiązkowy dla wszystkich firm

Facebook Twitter

Zmiany od nowego roku zapowiada ZUS. Mają dotyczyć przedsiębiorców, którzy będą musieli dopełnić nowych formalności. Wszyscy właściciele firm, zarówno zatrudniający kilka osób, jak i płacący składki tylko za siebie, mają posiadać profil PUE ZUS.

Dotychczas taki obowiązek dotyczył pracodawców, którzy rozliczali składki za więcej niż 5 osób. Jak taki profil nam się przyda?

Beata Kopczyńska: Pozwala nie tylko na przesyłanie elektronicznych dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ale też na odbieranie korespondencji z zakładu. Pracodawca ma też stały dostęp do informacji na temat zwolnień lekarskich swoich pracowników, a ich chory pracownik nie musi dostarczać e-ZLA w formie papierowej do firmy. Natomiast jeśli takiego profilu na PUE pracodawca nie ma, to pracownik nadal musi dostarczać papierowe zwolnienie.

Jak mówi rzecznik instytucji Beata Kopczyńska, ważne aby profil był aktywny, co pozwoli przedsiębiorcy nie przeoczyć ważnych treści z ZUS-u. Formalności czekają na prowadzących działalność, którzy dotąd nie założyli takiego profilu:

Beata Kopczyńska: Od przyszłego roku zgodnie ze zmianami w przepisach każdy, kto jest płatnikiem składek, będzie miał ustawowy obowiązek posiadania aktywnego profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Nie ma znaczenia, czy odprowadza składki tyko za siebie, czy zatrudnia 1-2 czy więcej osób. Profil PUE będzie koniecznością. Teraz jest najlepszy moment, aby go założyć i na spokojnie zapoznać się z funkcjonalnością PUE.

Jeżeli profil na platformie usług elektronicznych założymy przed końcem roku unikniemy kłopotów. Zmiany mają ułatwić korespondencję z ZUS-em, możliwość elektronicznego podpisywania czy wysyłania dokumentów:

Beata Kopczyńska: Nowe regulacje wprowadzają możliwość podpisywania dokumentów elektronicznych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jak to było dotychczas, ale również podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów. Należy najpierw założyć profil na PUE, a następnie go „zaufać”, czyli potwierdzić tożsamość zakładającego profil

– dodaje Beata Kopczyńska, rzecznik z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Słowem, od nowego roku jeżeli mamy firmę, mamy mieć również profil elektroniczny w ZUSie.

Zobacz także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj