ZUS: wysyłka deklaracji podatkowych PIT za 2023 rok potrwa do końca lutego
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) rozpoczął wysyłkę deklaracji podatkowych PIT-40A, PIT-11A i PIT-11. Klienci mają możliwość pobrania i wydrukowania deklaracji ze swojego profilu na Platformie Usług Elektronicznych. Rzecznik ZUS podkreśla, że od kilku lat ZUS nie rozlicza nadpłaty podatku.
ZUS rozpoczął wysyłkę deklaracji podatkowych PIT-40A, PIT-11A i PIT-11
Deklarację PIT-11A otrzymają osoby z nadpłatą podatku, a zwrot nadpłaty zostanie dokonany przez urząd skarbowy w ciągu 45 dni od złożenia zeznania. Osoby, które nie mają innych dochodów poza świadczeniami ZUS i nie korzystają z odliczeń, nie muszą składać zeznania podatkowego PIT-37 lub PIT-36.
Deklaracja PIT-11A dotyczy informacji o dochodach osób, które otrzymywały świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego, takie jak zasiłki chorobowe, macierzyńskie, opiekuńcze czy rehabilitacyjne. Otrzymają ją również osoby, które nie pobierały świadczeń do końca roku podatkowego lub nie są już świadczeniobiorcami ZUS.
Deklarację PIT-40A otrzymają emeryci i renciści, którzy otrzymywali świadczenia z ZUS przez cały rok kalendarzowy, a ich rozliczenie podatku wynosi zero złotych lub mają niedopłatę podatku. Dotyczy to również emerytów i rencistów zamieszkałych za granicą w krajach, z którymi Polska ma umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Deklaracja PIT-11 jest przeznaczona dla osób, które otrzymały w ubiegłym roku świadczenia należne po osobie zmarłej, alimenty potrącone ze świadczeń ZUS na podstawie wyroku sądu lub należności na zaspokojenie potrzeb rodziny, jeśli pozostają w rozdzielności majątkowej.
W przypadku nieprzyjęcia deklaracji podatkowej przez klienta, Zakład Ubezpieczeń Społecznych może wydać duplikat deklaracji przed standardową wysyłką listową. Duplikat można otrzymać w każdej placówce ZUS. Jeśli klient chce skorzystać z odliczeń od dochodu lub podatku, powinien to zrobić w zeznaniu podatkowym PIT-37 lub PIT-36, które należy złożyć w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia.
Warto również pamiętać, że każdy emeryt i rencista ma możliwość przekazania 1,5 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jeśli jest to ta sama organizacja co w poprzednim roku, nie trzeba składać dodatkowej dokumentacji w urzędzie skarbowym. Jeśli chce się przekazać podatek innej organizacji, należy złożyć w urzędzie skarbowym druk PIT-OP.
/PAP/
Czytaj także: