Radio Jura Home

Gramy dla Was od 10 lat • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Żółta naklejka PKP. Wiesz, jakie cenne informacje zawiera? [WIDEO]

Facebook Twitter

Od czerwca 2018 r. kilkanaście tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych ma indywidualny numer oraz telefony alarmowe na żółtych naklejkach. W przypadku awarii auta na przejeździe zgłoszenie na nr 112 pozwala precyzyjnie określać miejsce zdarzenia, a kolejarze szybko wstrzymują ruch pociągów. #ŻółteNaklejkiPLK ponad 600 razy uchroniły od tragedii. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd” na bieżąco informują o dodatkowych znakowaniach.

mat. prasowy/ PKP

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do czerwca 2018 r. oznakowały kilkanaście tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Na każdym są dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Specjalne łącze, między operatorami numeru 112 a służbami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialnymi za ruch pociągów, zapewnia szybkie reakcje na zagrożenia, m.in. wstrzymanie ruchu pociągów.

Ireneusz Merchel: Informacje na żółtych naklejkach umieszczone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przejazdach kolejowo-drogowych ułatwiają i przyśpieszają działania dla bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Wprowadzone rozwiązanie realnie ogranicza zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych. Dzięki informacjom na naklejkach, od 2018 r. wstrzymano ruch na przejazdach i ograniczono możliwość tragedii ponad 600 razy

– powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

mat. prasowy/ PKP

Informacje o żółtych naklejkach przez cztery lata były przekazywane w pociągach, na dworcach, portalach społecznościowych i stronach partnerów kampanii „Bezpieczny Przejazd”. Były filmy, audycje radiowe, infografiki, szkolenia informujące o tym, gdzie na przejeździe jest żółta naklejka PLK i w jakich sytuacjach korzystać z informacji na niej zamieszczonych. Kampania informacyjna jest kontynuowana.

Od 1 czerwca 2018 do 30 maja 2022 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 20 tys. zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W ponad 600 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Ponad 1400 zgłoszeń skutkowało wprowadzeniem ograniczenia prędkości jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.

Odblaskowe naklejki są na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja – jeśli jest to przejście dla pieszych (kat. E), przejazd zabezpieczony znakami (kat. D) lub znakami i sygnalizacją świetlną (kat. C). Na przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A) naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki).

Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.

  • Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.
  • Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
  • Numery podane „w razie awarii” to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania
    na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.

Proces zgłaszania zdarzenia na przejeździe

W przypadku awarii lub zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia – specjalnie stworzonym łączem – służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów.

Zobacz także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj