Tramwaje na Parkitkę miasto zamienia na remont linii na Kucelin oraz nowe autobusy
Od lat przygotowywaliśmy się w mieście na nowe tramwajowe połączenie w kierunku Parkitki. Nasz samorząd zmienił plany w maju tego roku. Zamiast nowej linii, komunikację zbiorową w Częstochowie mają zasilić ekologiczne autobusy.

Szacowany czas czytania: 02:00
MPK może zyskać ich nawet 40. Czy to była dobra decyzja? O powody rezygnacji z budowy pytaliśmy naczelnika Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych:
Michał Konieczny: W trakcie trwania tego projektu, który ma już kilka lat, aplikowaliśmy o środki zewnętrzne unijne. Aby to zrobić, musieliśmy opracować szereg dokumentów, analiz, wytycznych. Oczywiście było to poparte też szeregiem narad wewnętrznych i czym dalej postępowaliśmy w tym zakresie, dochodziło do coraz większej negatywnej liczby faktów, które wskazywałyby na to, by zastanowić się nad jej budową.
W dużej mierze kwestie finansowe zdecydowały, że nie warto inwestować w rozbudowę częstochowskiej sieci tramwajowej, przekonuje magistrat. Ale nie tylko, podkreśla nasz rozmówca:
Michał Konieczny: Tramwaju nie da się zmienić jeśli chodzi o trasę, tramwaj jest dużo droższy w eksploatacji, nie mówiąc już o wybudowaniu. Mało kosztów kwalifikowanych wychodziło, czyli duża proporcja w tych środkach, które miasto musiałoby dołożyć z własnych środków i ona też jeszcze nie do końca była wiadoma. Dalej paradoksalnie, ale spowodowałoby to wycinkę kilkuset drzew i kilku tysięcy metrów kwadratowych krzewów, czyli tylko na przykład pasa izolacyjnego od dzielnicy Parkitka po południowej stronie ulicy Okulickiego. No to nie chciałbym się na tych negatywach skupiać, ale tak to wygląda.
– wyjaśniał Michał Konieczny, naczelnik Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych UM Częstochowy. Teraz sierpniową uchwałą Rada Miasta przesunęła wcześniej planowane na ten cel kwoty na inne zadanie. Będzie remont starego torowiska w kierunku Kucelina. Decyzją władz miasta nowy tramwaj zamienimy na nowe autobusy:
Michał Konieczny: Miasto aktywnie próbowało pozyskać informacje, czy da się zamienić ten projekt „Tramwaj na Parkitkę” na projekt równie ekologiczny dofinansowany, a taki bardziej uniwersalny. No i jest możliwość. Jest szansa na zamianę tego przedsięwzięcia na zakup autobusów elektrycznych i wodorowych. Argumentacja, którą przedstawiłem wcześniej plus te możliwości, które otwierają się przed miastem, spowodowało to, że została podjęta decyzja o aplikowanie jednak o autobusy elektryczne.
– wyjaśniał dla Radia Jura naczelnik Michał Konieczny.
Czytaj także: