Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli zorganizował kolejną konferencję
W Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM" w Częstochowie odbyła się druga konferencja z cyklu „Na drodze do dostępnej szkoły".

Z czym wiązała się jej tematyka?
Aneta Żurek: Z dostępnością przedszkola, szkoły i to taką dostępnością, niekoniecznie kojarzoną z dostępnością architektoniczną, ale kojarzoną bardziej z tą dostępnością emocjonalną i społeczną, czyli z odpowiedzeniem sobie na pytanie nas wszystkich nauczycieli, dyrektorów, specjalistów, na ile moja szkoła jest dostępna społecznie, emocjonalnie, dla każdego dziecka, ucznia? Na ile ja jako nauczyciel jestem nauczycielem dostępnym dla każdego ucznia, którego uczę?
– mówi Aneta Żurek, dyrektor Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOM w Częstochowie. Podczas konferencji dyskutowano między innymi na temat kwestii oceniania kształtującego, czyli takiego, które sprzyja rozwojowi ucznia. Czym zatem różni się od klasycznego oceniania?
Janina Stojak: Przede wszystkim różni się tym, że w ocenianiu kształtującym albo całkowicie rezygnujemy, albo odchodzimy od klasycznych stopni, a skupiamy się na informacji zwrotnej. I ta informacja zwrotna, zindywidualizowana, oczywiście odnosząca się do procesu uczenia się, dająca uczniom możliwość poprawianie się, ale też popełniania błędów i podejmowania wielokrotnych prób w uczeniu się – bo tak wygląda tak na dobrą sprawę proces uczenia się. To nie jest jednokrotne próba.
– wyjaśniała Janina Stojak z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie. Konferencja była okazją do omówienia różnego rodzaju zagadnień związanych z poprawą dostępności w sferze edukacji, np. narzędzie pracy na lekcji jaką jest OK zeszyt. Jakie korzyści przynosi uczniom?
Barbara Kanoniak: Uczeń ma większą świadomość tego procesu uczenia się, ponieważ wielu uczniów do zeszytów wpina różnego rodzaju materiały, które nie są podane przeze mnie. Karta (…) systematyzuje procesy dydaktyczne na lekcji. Natomiast uczniowie bardzo często do tych zeszytów wpinają sobie swoje materiały, które rozszerzają ich wiedzę lub stanowią taką pomoc tylko dla nich. I dlatego ten zeszyt jest dla każdego ucznia, nawet dla tego, który ma trudności, albo dla tego, który jest wybitny. On daje możliwości każdemu.
– mówiła Barbara Kanoniak z Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Częstochowie. Na kolejne spotkanie z cyklu „Na drodze do dostępnej szkoły” WOM zaprasza 14 kwietnia. Temat konferencji to „Dostępne środowisko”.
Czytaj także: