Garniec Smaków

Radio Jura Home

Gramy dla Was od 10 lat • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Poradnik dietetyczny Radia JURA: Sprawdź, jak walczyć ze skutkami zbyt mocno zakrapianej imprezy

Facebook Twitter

Od wielu lat wszyscy przygotowujemy się wcześniej do Sylwestra. Wyjazd, impreza, spotkanie ze znajomymi. Każdy ten dzień spędza tak, by Nowy Rok przywitać jak najbardziej hucznie. Niezależnie od tego co będziemy robić, jest to okazja na wznoszenie toastu i spożywanie większej ilości alkoholu.

fot. Pixabay

Co wiąże się syndromem dnia następnego… Potocznie zwanego kacem, którego objawy są zapewne dla większości znane – ból głowy, drażliwość, zmęczenie, zwiększone pragnienie, a świat wiruje jak karuzela.
Zatem co zrobić, żeby  nie przesadzić z alkoholem i przetrwać całą imprezę? Najprostszą radą byłoby po prostu nie pić, jednak wiadomo, że ciężko się do niej zastosować, kiedy wszyscy wkoło spożywają przeróżne rodzaje trunków.

Jak przygotować się do imprezy

  1. Nie pij alkoholu na pusty żołądek
    Przed imprezą zjedz posiłek bogaty w białko i tłuszcze. Zapobiegają one szybkiemu wchłanianiu się alkoholu do krwi. Produkty mączne, czy pieczywo nie będą odpowiednie, gdyż mają większą wchłanialność etanolu.
    Przykładem może być np.

– pierś z kurczaka z warzywami i ryżem

– sałatka grecka z kurczakiem i sosem musztardowo-miodowym z grzankami

– zupa krem z serem feta i pestkami dyni czy słonecznika

  1. Staraj się nie mieszać
    Jeśli zaczniesz pić wino, to pozostań przy nim.
  2. Zwróć uwagę na nawodnienie
    Podczas zabawy zadbaj również o spożywanie wody niegazowanej, czy soków. Gazowane napoje nie są wskazane, gdyż bąbelki mogą ułatwiać wchłanianie alkoholu. Alkohol działa moczopędnie, zwiększa wydalanie moczu z organizmu, a co za tym idzie przyspiesza odwodnienie i utratę elektrolitów wraz z moczem.
  3. Nie pij alkoholu przez słomkę, ponieważ szybciej dostanie się on do krwioobiegu i daje szybciej efekt upojenia
  4. Ogranicz palenie papierosów
    Związki, które znajdują się w papierosach zwiększają działanie alkoholu, dlatego też łatwiej można się upić.
  5. Wyśpij się przed imprezą
    Kolokwialnie mówiąc przez zmęczenie jesteśmy bardziej podatni na alkohol.
    Czasem przez przysłowiowe jedno piwko może mocno zaszumieć.
  6. Zadbaj o odpowiednią szybkość i ilość wypijanego alkoholu
    Spożywaj go tyle, ile jesteś w stanie wypić i w takim czasie, jaki jest odpowiedni dla Ciebie. Przy szybkim tempie, organizm zaczyna silnie oddziaływać na mózg.
  7. Witaminy
    Sprawdzonym sposobem na uniknięcie kaca będzie zażycie witaminy C przed imprezą i po imprezie, która uzupełni wypłukiwaną witaminę.
  8. Zwróć uwagę na ruch
    Tańcz, ruszaj się. Nie siedź cały czas. Pozwoli to na swobodne wchłonięcie się alkoholu, oraz uniknięcie tzw. jednego kieliszka za dużo. Jeśli poczujesz, że czas na odpuścić kolejkę wyjdź na świeże powietrze.

A co po mocno zakrapianej imprezie?

Trzeba po prostu odpocząć i odespać całonocną imprezę. Alkohol może i ułatwia zasypianie, ale niestety często jakość snu jest dużo gorsza, przez co możemy wstać rano nie do końca wyspani. Najlepsze będzie wzięcie kąpieli, zjedzenie obfitego śniadania (dobrze sprawdza się jajecznica z odrobiną soli, czy domowy rosół – ze względu na zawartość sodu), zadbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu (możesz pić wodę mineralną, elektrolity, witaminę C, lekko osłodzoną herbatę), oraz dotlenienie organizmu poprzez np. wyjście na spacer, czy wybranie innej, niezbyt intensywnej aktywności fizycznej. Nowy Rok po Sylwestrze to raczej kiepski pomysł na pierwszy trening na siłowni.

O autorce: Weronika Gołembiowska

Jestem absolwentką dietetyki, studiuje Żywienie człowieka i dietetykę na drugim stopniu na Uniwersytecie im. Jana Długosza w Częstochowie. Uczestniczę w Studenckim Kole Naukowym Dietetyków UJD. Sport i prawidłowe żywienie są dla mnie bardzo ważnymi elementami w życiu.

 

Zobacz także:

 

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj