Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Poradnik dietetyczny Radia JURA: Kontrowersyjne diety w wieku dziecięcym, czyli dieta wegetariańska i wegańska dla dzieci

Facebook Twitter

W naszej kulturze utarły się pewne przekonania, że dzieci potrzebują mięsa, mleka krowiego czy masła do wzrostu, itp. Tymczasem jednak okazuje się, że dzieci potrzebują spożywać z diety określone składniki odżywcze w odpowiednich ilościach. Dieta roślinna jest bezpieczna pod warunkiem, że będzie odpowiednio zbilansowana. Z dostępnych badań wiemy, że wegańskie niemowlęta karmione piersią rozwijają się prawidłowo, a mleko wegetarianek jest zbliżone składem do mleka kobiet niebędących wegetariankami.

fot. Pixabay

Czym różni się dieta wegetariańska od diety wegańskiej?

Wegetarianizm różni się od weganizmu tym, że wegetarianie spożywają czasem ryby i owoce morza oraz produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak: mleko, jaja, ser. Weganie natomiast wykluczają z diety wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego.

Wegedzieci

Dieta wegeprzedszkolaków czy starszych dzieci nie różni się znacznie od diety ich rodziców. Przedszkolaki mogą jeść praktycznie wszystko, z wyjątkiem leśnych grzybów. Zasady komponowania jadłospisów dla dzieci są zbliżone do jadłospisów zdrowej osoby dorosłej, jednak trzeba zwracać uwagę na wapń oraz białko (zapotrzebowanie jest zależne od masy ciała dziecka). U starszych dzieci należy zwrócić uwagę również na żelazo.

fot. Pixabay

Witaminy i składniki mineralne a dieta roślinna

Witamina B12 powinna być suplementowana na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Uzupełnianie możemy zacząć między 7. a 10. miesiącem życia, chyba że niskie stężenie tej substancji będzie zauważalne wcześniej – wtedy można suplementować ją od razu.

Żelazo

W drugim półroczu życia dziecka należy zwrócić większą uwagę na żelazo, ponieważ rezerwy tego składnika, zgromadzone przez organizm dziecka w życiu płodowym, wyczerpują się między 4. a 6. miesiącem życia.

U starszych dzieci również należy zwracać uwagę na żelazo, szczególnie dziewcząt, które wchodzą w okres dojrzewania i zaczynają miesiączkować. Czas dojrzewania to dobry moment, aby sprawdzić zapasy żelaza w organizmie, badając stężenie ferrytyny we krwi.

Wapń

Dziecko w wieku 1 – 3 lat potrzebuje 700 mg wapnia na dobę. Roślinne zamienniki nabiału, które uzupełnią wapń w diecie dziecka, to głównie napoje roślinne wzbogacane w wapń: migdałowe, owsiane, itp. oraz tofu i tempeh. Biodostępność wapnia z tych produktów wynosi ok. 30%, czyli tyle samo, co z mleka i nabiału. Aby dziecko miało odpowiednią ilość wapnia w diecie, należy mu podać przynajmniej jedną porcję takich produktów w ciągu dnia.


Najlepsze napoje roślinne wzbogacane w wapń

  • Wybierając napój roślinny należy zwrócić uwagę na to, czy jest w nim wapń w ilości 120 mg/100 ml produktu, czyli podobnie jak w mleku krowim. Najlepiej wybierać napoje roślinne bez dodatku cukru.
  • Dzieciom poniżej 3. roku życia nie należy podawać napojów ryżowych (przynajmniej nie codziennie), ze względu na większą kumulację arsenu w takich produktach (arsen jest zaliczany do czynników szkodliwych, który może być niebezpieczny dla niemowląt i dzieci ze względu na ich nie w pełni dojrzały układ odpornościowy, który nie zapewnia wystarczającej ochrony przed zanieczyszczeniami z żywności).
  • Ważne jest, aby przed podaniem dziecku napoju roślinnego, wstrząsnąć opakowaniem. Wapń osadza się na dnie, a dzięki wstrząśnięciu rozproszy się w całej zawartości opakowania.

Gdzie znajdziemy wapń?

Oprócz napojów wzbogacanych w wapń, możemy go również pozyskać z niżej wymienionych produktów, lecz będą to znacznie mniejsze ilości. Z orzechów, nasion, fasoli, maku czy sezamu biodostępność wapnia wynosi 15 – 20%. Zielone warzywa liściaste (głównie jarmuż, kapusta włoska, liście rzepy, rukiew wodna) mają wyższą biodostępność wapnia na poziomie 40 – 50%, jednak przeszkodą dla dziecka mogą być porcje. O ile zjedzenie 80 g tofu lub wypicie 250 – 300 ml napoju roślinnego przez dziecko jest możliwe, to codzienne spożywanie całego brokuła lub główki kapusty jest mało prawdopodobne – a tyle właśnie musiałoby ono zjeść warzyw, aby dostarczyć taką ilość wapnia, jak z tofu lub napoju roślinnego. Dodatek wapnia do diety może stanowić również woda – Wodę niskozmineralizowaną podajemy dzieciom poniżej 3. roku życia, zawiera ona 44 – 94 mg wapnia na 1 litr. Woda średniozmineralizowana zawiera najczęściej 1,6 – 196 mg wapnia na 1 litr i można ją podawać starszym dzieciom.

Autor: Sandra Samol, Natalia Skawińska

Sandra Samol: Studentka trzeciego roku studiów licencjackich na kierunku Dietetyka oraz członkini Koła Naukowego Dietetyków UJD. Interesuję się dietetyką i wpływem żywienia na organizm człowieka w różnych etapach jego życia. Uwielbiam tworzyć zdrowe, ale zarazem ciekawe posiłki, a także interesuję się sportem

Natalia Skawińska: Studentka trzeciego roku studiów licencjackich na kierunku Dietetyka oraz członkini Koła Naukowego Dietetyków UJD. Interesuję się szeroko pojętym sportem. W czasie wolnym pogłębiam swoją wiedzę z zakresu dietetyki sportowej i klinicznej.

Zobacz także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj