Politechnika Częstochowska podsumowała kolejną edycję Częstochowskiego Uniwersytetu Młodzieżowego
Prawie 600 osób ze szkół średnich w Częstochowie i regionie poczuło się w ostatnich tygodniach jak studenci. Uczniowie z 18 placówek uczestniczyli w tegorocznej edycji Częstochowskiego Uniwersytetu Młodzieżowego w Politechnice.

Szacowany czas czytania: 02:44
Największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z doświadczeniami i pokazami z fizyki:
Marcin Jarosik: Staramy się przedstawić przedmioty, które są postrzegane zwykle jako trudne, ale w sposób bardziej atrakcyjny, żeby ocieplić wizerunek nauk inżynieryjnych i nauk ścisłych. Sama wiedza teoretyczna, taka wyczytana z książek, nie zawsze daje pogląd. Tym bardziej, że w dzisiejszych czasach młodzież raczej jest przyzwyczajona do postrzegania wzrokiem przez różne filmiki w mediach społecznościowych, dlatego staramy się jak najwięcej rzeczy pokazać, żeby oni zobaczyli pewne zjawiska na własne oczy i wtedy w prosty sposób zrozumieją.
Pokazy z fizyki mogły przykuwać uwagę, mówi dr inż. Marcin Jarosik z Politechniki Częstochowskiej. Młodzi słuchacze dostali sporą dawkę ciekawych wykładów, zasiadali w auli i wzięli udział w losowaniu finałowych nagród:
Szymon Jecharski: Wykłady są bardzo ciekawe. Na pewno pokazuje to w bardzo dobry sposób, jak działają poszczególne kierunki na Politechnice. Zadają pytania, pokazują ciekawe rzeczy. Generalnie zachęciło mnie to do studiowania tutaj. Jakbym miał iść to w kierunku właśnie takim trochę informatycznym, prawdopodobnie na robotykę albo coś takiego. Na pewno wykład o Robopsie był ciekawy, ale był też o regułach rządzących sztuczną inteligencją. To były fajne wykłady. Bardzo mi się podobały.
– ocenia Szymon Jecharski, uczeń Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Żeromskiego.
Młodzież mogła brać udział w nowatorskich i atrakcyjnie przedstawionych wykładach czy laboratoriach. Tak jest w każdej edycji CZUM. Tym razem też rozbudowano zakres tematyczny z myślą o różnych zainteresowaniach młodzieży:
Izabela Major: Zajęcia są prowadzone w sposób taki bardzo kontaktowy, jeżeli chodzi o tych młodych ludzi, bo oni mogą bezpośrednio uczestniczyć zarówno w doświadczeniach przygotowanych przez nas, jak również rozmawiać z naszymi prowadzącymi, mogą zadawać pytania, dowiedzieć się czegoś więcej, także oczywiście jak najbardziej popularyzujemy naukę wśród młodych ludzi.
Piotr Świtała: Były bardzo ciekawe, skupiały się na przyszłości, a pokazywały troszkę zabawną część nauki. Nie były takie stricte jak lekcja, tylko starały się mieć jakieś poczucie humoru, starały się zainteresować nas, pokazać nam, że to naprawdę może być coś ciekawego i że warto w nich uczestniczyć.
– mówią Izabela Major prorektor ds. nauczania w Politechnice oraz uczeń Piotr Świtała, uczestnik tegorocznego Częstochowskiego Uniwersytetu Młodzieżowego. Projekt trwa od 2009 roku, w maju podsumowano 16. jego edycję. Politechnika zaprosi młodych słuchaczy również w kolejnym roku akademickim.
Nagrody ufundowane przez Politechnikę Częstochowską otrzymali:
- Amelia Rusek – IV LO im. Henryka Sienkiewicza w Częstochowie
- Natalia Kozak – I LO im. Juliusza Słowackiego
- Anna Kuras – III Liceum Ogólnokształcące im. dra Wł. Biegańskiego w Częstochowie
- Michał Fresel – Zespół Szkół Mechaniczno – Elektrycznych im. Kazimierza Pułaskiego
- Karolina Liberda – ZS im. W. Szymborskiej w Częstochowie
Czytaj także: