Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Pandemia sprawiła, że Polacy kochają sport jeszcze bardziej [MATERIAŁ PARTNERA]

Facebook Twitter

Badania wskazują, że aż 90 procent Polaków wyraża zainteresowanie sportem. To aż o 8 procent więcej, niż w 2019 roku.

Raport sporządzony przez Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia mówi nam wiele o zainteresowaniach mieszkańców kraju nad Wisłą. Rok 2020 z całą pewnością przejdzie do historii jako ten, w którym wybuchła pandemia koronawirusa, zaś wracając wspomnieniami do tego czasu każdorazowo przed oczami będzie nam stawać hasło „zostań w domu”. I prawdopodobnie to właśnie z tego względu zainteresowanie Polaków sportem wzrosło aż o 8 procent.

Choć początkowo „lockdownem” objęty był także sport. Chyba nie trzeba nikomu przypominać o tym, że niemalże wszystkie związki sportowe w wielu krajach zrezygnowały z kontynuacji poszczególnych rozgrywek. Tylko niewielu wyłamało się z tego trendu. W naszym kraju kontynuowane były choćby rozgrywki piłkarskiej PKO Ekstraklasy. Niemniej, sport w pewnym momencie zamarł, a widz mógł zdać się wyłącznie na retransmisje wydarzeń sportowych, o wyjściu na trybuny nawet nie marząc.

Kiedy przyszła odwilż, wyraźnie łaknęliśmy tej obywatelskiej wolności oraz rozrywki w sportowym wydaniu. Oglądalność takich wydarzeń jak gale MMA organizowane przez KSW sięgała zenitu, zaś transmisje z innych imprez sportowych również cieszyły się bardzo dużą popularnością. Gdy tylko było to możliwe, Polacy chętnie zasiedli także na trybunach. Pandemia ewidentnie ograniczyła nasze swobody obywatelskie zmuszając wszystkich do pozostania w domach, zmiany trybu życia i przewrócenia do góry nogami codziennych zachowań. Kiedy do tego doszło, zauważyliśmy, że wokół nas istnieje nie tylko praca i obowiązki. Dostrzegliśmy wiele innych rzeczy, jak streaming, możliwość gry online, szersze zasoby w internecie, czy sport.

Sport wygrał z pandemią

To wszystko sprawiło, że dziś tylko 10 procent Polaków nie wyraża większego zainteresowania sportem. Po drugiej stronie barykady jest 33 procent mieszkańców naszego kraju, którzy zaznaczają, że sportem „bardzo się interesują”. Warto tutaj zauważyć, że to o 1 procent więcej, niż w 2019 roku. Największą grupę stanowią ludzie umiarkowanie zainteresowani sportem. Odpowiedź „trochę się interesuje” zaznaczyło aż 56 procent, czyli o 6 punktów procentowych więcej, niż to miało miejsce w 2019 roku. Kolejne dane również opowiadają się na korzyść szeroko pojętego sportu, bo jedynie 7 procent respondentów stwierdziło, że „raczej się nie interesuje” sportem.

To dobry wynik, bo jeszcze 12 miesięcy wcześniej przy takim twierdzeniu trzymało się o 5 procent osób więcej. W statystykach znajduje się jeszcze odpowiedź najbardziej radykalna, czyli „w ogóle się nie interesuje”. W 2019 roku zaznaczyło ją 7 procent, zaś w 2020 – tylko 3. Jak wspomnieliśmy wcześniej, po wybuchu epidemii 10 procent obywateli naszego kraju wyraziło brak zainteresowania sportem (odpowiedzi „raczej się nie interesuję” plus „w ogóle się nie interesuję”), natomiast przed pandemią negatywnie do sportu nastawionych było niemal 20 procent.

Amadej Walczak: Ten trend dostrzegalny jest również wśród zakładów sportowych

– wyjaśnia Amadej Walczak, ekspert i analityk branży bukmacherskiej.

Amadej Walczak: Praktycznie wszyscy legalni bukmacherzy w naszym kraju odnotowali wzrost liczby zarejestrowanych typerów. Ten trend odczuwają także strony internetowe zajmujące się sportem, które, po miesiącach posuchy spowodowanych największymi obostrzeniami, wystrzeliły w górę. Tyczy się to na przykład takich witryn, jak Sportowe Fakty, Przegląd Sportowy, Cksport.pl, Nasz Sport, Bonusowo, Weszło, Polska Piłka i wiele innych

– wylicza Amadej Walczak.

Zyskuje sport, zyskują również koncerny

Warto zwrócić uwagę na to, że w ostatnim czasie odnotowano też zwiększoną świadomość konsumencką oraz docenienie sponsoringu w sporcie. Teraz więcej Polaków wie, że wsparcie środowiska biznesowego jest niezbędne do rozwoju sportowców, jak i dyscyplin sportowych. Dzięki temu chętniej nabywamy produkty firm sponsorujących sport. Wśród najpopularniejszych firm wspierających szeroko pojęty sport znajdują się:

  • Orlen
  • Adidas
  • NIKE
  • Coca-Cola
  • LOTOS

Cieszy zatem fakt, że Polacy zauważają nie tylko międzynarodowe koncerny, ale również krajowe marki dbające o sportowców. Te nie bez przypadku angażują się w najpopularniejsze dyscypliny. Polacy pytani o te najbardziej popularne, najchętniej wskazują na piłkę nożną. W 2020 roku zrobiło to 72 procent respondentów i trzeba zauważyć, że popularna „noga” zyskała w stosunku do 2019 roku aż cztery punkty procentowe. Co ciekawe, bardzo wysoko w górę wystrzeliły skoki narciarskie, które obecnie są drugą siłą w naszym kraju. Na tę dyscyplinę wskazało aż 71 procent osób biorących udział w badaniach (można było zaznaczyć kilka odpowiedzi). Dobrze w tych statystykach stoją też siatkówka, lekkoatletyka oraz piłka ręczna.

Ze statystycznych ciekawostek, warto dostrzec, że najważniejszym wydarzeniem 2020 roku dla Polaków był triumf Igi Świątek w turnieju Wielkiego Szlema na tenisowych kortach Rolanda Garrosa. Aż 70 procent badanych wskazało to osiągnięcie za najważniejsze. Nieznacznie poniżej uplasował się sukces Roberta Lewandowskiego, który w 2020 roku wybrany został Piłkarzem Roku FIFA, zaś na ostatnim miejscu podium znalazło się zwycięstwo Dawida Kubackiego w klasyfikacji końcowej 68. Turnieju Czterech Skoczni.

Polacy rozkochani w sporcie doceniają nie tylko wielkie wydarzenia, ale też stale śledzą poczynania poszczególnych sportowców. O ile piłkarz występujący na co dzień w Bayernie Monachium jest cały czas na topie, przez co nie odnotował znaczącego wzrostu popularności w naszym kraju, tak na większe zainteresowanie może liczyć wspomniana już Iga Świątek. Polska tenisistka zaliczyła skok aż o 13 punktów procentowych. Niewiele mniej, bo o 10 procent wzrosła popularność Dawida Kubackiego.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj