Koronawirus zmienił nasze nawyki jako klientów
Przez ostatni rok sprzedaż w dużej mierze przeniosła się do internetu. Kupujemy w sieci już nie tylko towary, ale i usługi, co odbiło się na firmach działających stacjonarnie.

Szacowany czas czytania: 01:59
Jesteśmy też coraz bardziej świadomi jako konsumenci, zaznacza Miejski Rzecznik Konsumentów:
Więcej tych zakupów dokonywanych jest online, czyli umowy zawierane na odległość i w ubiegłym roku około 20% więcej takich spraw trafiło m.in. do naszego biura. Ten problem dotyczący reklamacji nie dotyczy tylko samej jakości towaru, ale właśnie w przypadku umów zawieranych na odległość dochodzą takie problemy jak m.in. trudności z odstąpieniem od umowy czy skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy i problem z odzyskaniem należności, także różnorodność tych problemów jest dużo większa niż w przypadku zakupu w sklepie stacjonarnym
– przekonuje Wojciech Krogulec – miejski rzecznik konsumentów w Częstochowie, i dodaje – im więcej zakupów robimy online tym więcej spraw trafia do jego biura. To często przykłady nieuczciwej działalności przedsiębiorców i problemy z dochodzeniem konsumenckich praw, w tym reklamowania zakupów:
Co niektórzy nieuczciwi przedsiębiorcy wykorzystują ten element i rzeczywiście znaczna część tych skarg dotyczyła takich umów, których konsumenci mieli trudność z odzyskaniem należności. Dopiero po fakcie okazywało się, że tak naprawdę to ten przedsiębiorca w ogóle nie ma siedziby na terytorium Polski, często jest to bardzo egzotyczny kraj a często w ogóle nie ma jakiejkolwiek informacji o danych przedsięborcy, także w przypadku braku zwrotu też należności jest to szukanie igły w stogu siana.
Na okoliczność Światowego Dnia Konsumenta, pytaliśmy też czy pandemia wpłynęła na życie konsumenckie wśród częstochowian? Czy staliśmy się oszczędniejsi i faktycznie kupujemy mniej?
Mniej zakupów konsumenci w tym ubiegłym roku przynajmniej dokonywali, natomiast jeśli chodzi o kontakty tutaj z biurem rzecznika, z uwagi na ograniczenia spowodowane pandemią koronawirusa, ilość tych kontaktów osobistych zdecydowanie uległa zmniejszeniu. To naturalnie było związane z ograniczeniem funkcjonowania Urzędu Miasta, natomiast nie ma problemu, żeby takie kontakty czy drogą telefoniczną, czy elektroniczną się odbywały. Rzeczywiście, zwłaszcze jeżeli chodzi o kontakt mailowy ilość tych kontaktów była dużo większa niż w poprzednich latach
– rozmawialiśmy z Wojciechem Krogulcem, miejskim rzecznikiem konsumentów, który zachęca by dobrze przeanalizować nasze zakupy w internecie jeszcze przed ich finalizacją i dokonaniem wpłaty.