Koleje Śląskie informują o agresywnych zachowaniach pasażerów
73 przypadki agresji w pociągach Kolei Śląskich wobec konduktorów - to statystyka dotycząca tylko pierwszej połowy tego roku, informuje lokalny przewoźnik. To o 27 więcej zdarzeń niż w całym 2024 roku.

Szacowany czas czytania: 01:24
Dlatego Koleje Śląskie rozpoczęły cykl praktycznych szkoleń z reagowania w sytuacjach kryzysowych, a pracownicy zespołów konduktorskich uczą się już samoobrony:
Bartłomiej Wnuk: Działamy prewencyjnie, zwiększając kompetencje pracowników i wdrażając narzędzia, które mogą realnie pomóc w sytuacjach zagrożenia ze strony agresywnych podróżnych. 1 sierpnia odbyło się drugie w tym roku szkolenie dla pracowników. Szkolenia mają charakter cykliczny i są adresowane do wszystkich członków drużyn konduktorskich Kolei Śląskich. To łącznie 363 osoby. Kursy składają się z zajęć praktycznych i teoretycznych.
W pociągach dochodzi do różnych nieprzewidzianych sytuacji konfliktowych, ale oprócz samoobrony pracownicy – szczególnie konduktorzy – poznają wiele rozmaitych technik działania w wielu trudnych zdarzeniach. Przy tej okazji uczą się też udzielania pierwszej pomocy:
Bartłomiej Wnuk: Uczestnicy szkoleń zdobywają wiedzę na temat rozpoznawania sytuacji, a także zasad udzielania pierwszej pomocy, technik samoobrony, takich jak uniki czy kontrola dystansu. Bazujemy na sprawdzonych metodach wykorzystywanych w MMA, zapasach oraz brazylijskim jiu jitsu. Te szkolenia dają praktyczną wiedzę, szczególnie cenna była wiedza dotycząca zachowywania odpowiedniej odległości podczas rozmowy z pasażerem.
– informował rzecznik Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk. Agresywne zachowania u podróżnych najczęściej powoduje kontrola biletów i stwierdzony brak ważnego biletu. Podobnie pasażerowie reagują na opóźnienie pociągu. Agresywni bywają też podróżni pod wpływem alkoholu czy środków psychoaktywnych. Zdarza się zarówno agresja słowna jak i fizyczna, czytamy w oświadczeniu kolejowego przewoźnika.
Czytaj także: