Przejdź do menu głównego Przejdź do treści

REKLAMA

GDDKiA: ruszyło asfaltowanie na budowie obwodnicy Kroczyc w ciągu DK78 [FOTO]

GDDKiA rozpoczęło pierwsze prace związane z układaniem nawierzchni asfaltowej na budowie obwodnicy Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78. To istotny etap inwestycji, która realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

fot. GDDKiA

Szacowany czas czytania: 01:51

W poniedziałek (21.07) ułożono pierwszą warstwę podbudowy asfaltowej na dojeździe do ronda w Żerkowicach. Kolejnego dnia wykonana została warstwa wiążąca. Obecnie trwa układanie warstwy podbudowy bezpośrednio na rondzie. Do końca tego tygodnia ułożymy ponad 2,6 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej. Układanie nawierzchni na rondzie w Żerkowicach powinno zakończyć się w sierpniu br. Kolejne odcinki będą asfaltowane zgodnie z harmonogramem robót, aż do zakończenia inwestycji.

GDDKiA szacuje, że do budowy jezdni obwodnicy Kroczyc wykorzystamy łącznie ok. 54 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej. To odpowiednik ok. 900 wagonów kolejowych – czyli aż 13 pełnych składów towarowych!

fot. GDDKiA

Trasa w budowie

Za realizację inwestycji odpowiada firma NDI z Sopot, która zobowiązała się ją wykonać za 162,3 mln zł. Prace budowlane ruszyły 17 października 2024 r., a poprzedziło je uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydanej 3 kwietnia 2024 r. przez Wojewodę Śląskiego. Zgodnie z harmonogramem, zakończenie budowy planowane jest na kwiecień 2027 r., a obecny poziom zaawansowania prac wynosi 21 proc.

Inwestycja obejmie budowę:

  • 9,1 km jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu,
  • dwóch rond, sześciu obiektów inżynierskich, dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych,
  • zjazdów, kanałów technologicznych, oświetlenia drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

W zgodzie ze środowiskiem naturalnym

Zadbamy o przyrodę, budując dedykowane urządzenia ochronne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe oraz ogrodzenia ochronno-naprowadzające dla płazów. System odwodnienia drogi krajowej i jezdni dodatkowych będzie wyposażony w zbiorniki retencyjne i urządzenia podczyszczające wody opadowe i roztopowe. Całość dopełni nasadzenie zieleni ochronnej i naprowadzającej.

fot. GDDKiA

DK78

Nowa trasa będzie przedłużeniem istniejącej obwodnicy Poręby i Zawiercia, tworząc kolejny etap nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami. W sumie obejmuje on blisko 50 km nowej infrastruktury drogowej. Pozwoli ominąć tereny zurbanizowane, zwiększając bezpieczeństwo i przepustowość połączeń z A1, DK11 i w przyszłości z trasą S11.

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Czytaj także:

REKLAMA