GDDKiA kontynuuje przebudowę DK91
Obecnie GDDKiA zarządza dwoma odcinkami DK91. Północny, o długości 21,8 km, zaczyna się na granicy województw łódzkiego i śląskiego i biegnie aż do północnych granic Częstochowy. Południowy, ciąg dawnej gierkówki, o długości 40,8 km, biegnie od południowej granicy Częstochowy do węzła Podwarpie na S1.
GDDKiA zmodernizuje ponad 40 km DK91 w województwie śląskim
Do 2027 r. GDDKiA chce zmodernizować całą południową część drogi krajowej nr 91 na Śląsku. Kierowcy korzystają już z 10 km przebudowanej drogi. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś – Zawada został udostępniony kierowcom w listopadzie 2023 r., drugi pomiędzy Markowicami a Brudzowicami w lipcu br. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy, Zawada – Siedlec Duży) o łącznej długości blisko 14,5 km prowadzone są prace. Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku. Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac dla odcinka Zawada – Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r.
Przed nami jeszcze przebudowa kilkunastu kilometrów
Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie.
Odcinki w realizacji
Częstochowa – Nowa Wieś
Przebudowę ponad 4,6-kilometrowego odcinka firma PORR wyceniła na ponad 95 mln zł. Umowę podpisno 25 lipca 2023 r. z terminem zakończenia prac przypadającym na koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest na granicy Częstochowy i Wrzosowej, a jego koniec na wysokości stacji paliw przed skrzyżowaniem z ulicami Południową i Handlową w Poczesnej. Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy wykonawca prowadzi prace związane z rozbiórką istniejącej konstrukcji drogi, wymianą i wzmocnieniem słabonośnego gruntu, ułożeniem kolejnych warstw konstrukcyjnych (mrozozoochronnej i podbudowy pomocniczej), budową kanału technologicznego, montuje przepusty rurowe oraz wykonuje kanalizację deszczową, która przejmie wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego drogi krajowej. Zgodnie z obowiązującą organizacją ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic, a w związku z wprowadzonymi ograniczeniami w dostępności na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami poprzecznymi wyznaczone zostały objazdy.
Siedlec Duży – Koziegłowy
Wartość umowy z 25 lipca 2023 r. z firmą PORR to ponad 81 mln zł za przebudowę ponad 4,4-kilometrowego odcinka. Jego początek zlokalizowany jest ponad 100 metrów za ul. Leśną w Siedlcu Dużym, a koniec około 600 m przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Koziegłowach. W październiku ub.r. wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Zamknięto jezdnię w kierunku Częstochowy na odcinku 4 km, pomiędzy skrzyżowaniami w Siedlcu Dużym (skrzyżowanie DK91 z ul. Jana Pawła II) i w Koziegłowach (skrzyżowanie DK91 z DW789). Rozbierana jest stara nawierzchnia, a ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic. Zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku osiągnęło 5 procent. Umowny termin zakończenia prac przypada na koniec listopada 2024 r.
Zawada – Siedlec Duży
W lutym 2024 r. podpisano umowę na przebudowę 5,5 km odcinka DK91 pomiędzy Zawadą a Siedlcem Dużym. Przebudowę w 18 miesięcy (bez okresów zimowych) za ponad 119 mln zł wykona konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot. Tym samym termin zakończenia prac przypada na marzec 2026 r. Wykonawca zakończył już prace związane z usunięciem zieleni kolidującej z inwestycją oraz dokonał rozbiórki istniejącej nawierzchni asfaltobetonowej. Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy prowadzone są prace związane z rozbiórką kolejnych warstw istniejącej konstrukcji drogi, wykonywane są wykopy pod koryto drogi, trwa także wzmocnienie słabonośnego podłoża oraz warstwy mrozozoochronnej. Równolegle realizowane są prace w zakresie nowych przepustów oraz wykonywana jest kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny oraz przebudowy na kolidującej z inwestycją infrastrukturze obcej. Zgodnie z obowiązującą organizacją ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic.
W użytkowaniu
Nowa Wieś – Zawada
W ubiegłym roku GKKDiA zakończyła realizację tego zadania o wartości 75 mln. zł. Od 10 listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z 5-kilometrowego odcinka przebudowanej drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu.
Markowice – Brudzowice
26 lipca br. udostępniono użytkownikom ten 5-kilometrowy, przebudowany odcinek drogi. Tego dnia nastąpił też końcowy odbiór inwestycji o wartości około 80 mln zł.
Zakończone projektowanie
Koziegłowy – Markowice
Umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości 5,3 km podpisano w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i wykonawczy. 31 sierpnia 2023 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu, projekt architektoniczno-budowlany i udzielającą pozwolenie na budowę. GDDKiA przewiduje, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w IV kw. 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.
W projektowaniu
Brudzowice – Siewierz
Umowę na zaprojektowanie rozbudowy odcinka na długości ok. 4,1 km podpisano w grudniu 2018 r. Trwa opracowywanie projektu budowlanego i wykonawczego. Zakończenie prac projektowych planowane jest w I kw. 2025 r. GDDKiA przewiduje, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w I kw. 2026 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji ZRID i uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.
Siewierz – Podwarpie
Umowa na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości ok. 7 km została zawarta w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i projekt wykonawczy. 14 marca 2023 r. złożono wniosek o pozwolenie na budowę, które zostało uzyskane 3 lipca 2023 r. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane zaplanowano na I kw. 2025 r.
Realizacja tych trzech zadań ma przypadać na lata 2025-2027.
Kalendarium
Częstochowa – Nowa Wieś
Długość: 4,6 km
Podpisanie umowy na roboty: 25 lipca 2023 r.
Planowany termin zakończenia robót: 25 listopada 2024 r.
Nowa Wieś – Zawada
Długość: 4,9 km
Podpisanie umowy na roboty: 20 września 2021 r.
Udostępnienie do ruchu: 10 listopada 2023 r.
Zawada – Siedlec Duży
- Długość: 5,5 km
- Podpisanie umowy na roboty: 8 lutego 2024 r.
- Planowany termin zakończenia robót: 16 marca 2026 r.
Siedlec Duży – Koziegłowy
- Długość: 4,4 km
- Podpisanie umowy na roboty: 25 lipca 2023 r.
- Planowany termin zakończenia robót: 26 listopada 2024 r.
Koziegłowy – Markowice
- Długość: 5,3 km
- Uzyskanie pozwolenie na budowę: 31 sierpnia 2023 r.
- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty: IV kwartał 2024 r.
- Czas realizacji: 12 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty
Markowice – Brudzowice
- Długość: 5,1 km
- Podpisanie umowy na roboty: 19 stycznia 2022 r.
- Udostępnienie do ruchu: 26 lipca 2024 r.
Brudzowice – Siewierz
- Długość: 4,1 km
- Planowane zakończenie prac projektowych: I kwartał 2025 r.
- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty: I kwartał 2026 r.
- Czas realizacji: 12 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty
Siewierz – Podwarpie
- Długość: 6,9 km
- Uzyskanie pozwolenia na budowę: 3 lipca 2023 r.
- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty: I kwartał 2025 r.
- Czas realizacji: 12 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty
Czytaj także: