Radio Jura Home

MOJE MIASTO MOJE RADIO • Częstochowa 93.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Twitter

Częstochowa według nowego raportu nadal średnio przyjazna rowerzystom. Brakuje infrastruktury i konsultacji z cyklistami

Facebook Twitter

Brak konsultacji społecznych wpływa na stan dróg rowerowych, informuje stowarzyszenie Rowerowa Częstochowa. Najnowszy sporządzony raport rowerowy pokazuje, że mimo rozbudowy wciąż wielkość infrastruktury dla jednośladów jest u nas mała.

Marcin Michoń

Długość dróg dla cyklistów wzrosła w ostatnich czterech latach o 14%:

Marcin Michoń: W ostatnich latach ulegał poprawie w stosunku do tego, co było chociażby jeszcze dekadę temu. Przede wszystkim poprawie ulega nawierzchnia, z której wykonane są drogi dla rowerów. Z kostki wszechobecnej przechodzimy do nawierzchni bitumicznej. Niestety żadna z inwestycji, która jest tworzona, nie jest pozbawiona mniejszych bądź większych wad. Droga dla rowerów powinna być wydzielona z pasa jezdni i powinniśmy się tą przestrzenią dzielić z samochodami, a nie z pieszymi, ponieważ zmniejszamy przestrzeń dla pieszych.

W raporcie miast przyjaznych rowerzystom uwzględniono 20 największych polskich miast. Częstochowa ma jeszcze trochę do zrobienia w kwestii udogodnień dla rowerzystów

– uważa Marcin Michoń. Wszystko dlatego, że na 1 km2 powierzchni miasta przypada tylko 0,5 km ścieżki rowerowej. Przydałoby się też więcej odcinków jak na ul. św. Kazimierza. To rzadkie u nas rozwiązanie:

Marcin Michoń: Rzadko stosowanym w Częstochowie rozwiązaniem jest kontraruch rowerowy, a szkoda, bo on znacząco usprawnia poruszanie się w centrum i może skłonić osoby do zmiany środka transportu. Przecież rowery elektryczne w dzisiejszych czasach to nie jest wyznacznik luksusu i spokojnie mogą z niego korzystać także osoby średnio zamożne, dla których może być alternatywą w stosunku do tradycyjnego środka transportu, jakim jest samochód czy też komunikacja zbiorowa, co jest nie tylko w zgodzie z trendami eko, ale także względem ekonomicznym.

Na jeden częstochowski rower miejski przypada średnio ponad 1000 mieszkańców, a jedna stacja rowerowa przypada średnio na 7km2. Dla porównania, w Lublinie – podobnej wielkości mieście, na jeden rower przypadają 483 osoby, natomiast jedna stacja przypada na nieco ponad 1 km2. Miłośnicy rowerów wskazują jeszcze, że brakuje w Częstochowie śluz rowerowych. Znajdziemy taką np. na ul. św. Barbary:

Marcin Michoń: Jest to rozwiązanie super praktyczne, ponieważ chcąc skręcić w lewo, korzystając z pasa drogowego, jestem zmuszony dojechać do lewej krawędzi jezdni. Kiedy mam ścieżkę prowadzącą wzdłuż tej drogi, powinienem jechać tą ścieżką. Jeżeli ta ścieżka jest odseparowana od jezdni, to niestety jedyną możliwością do zgodnego z prawem pokonania skrzyżowania jest przekroczenie świateł. Gdyby tam znajdowała się śluza, pokonywałbym skrzyżowanie na jednym cyklu świateł korzystając ze śluzy, ustawiając się na pasie do skrętu

– dodaje Marcin Michoń z Rowerowej Częstochowy. Warto dodać, że wg nowego raportu miast przyjaznych dla użytkowników rowerów, w Częstochowie w ciągu ostatnich czterech lat o 5% spadła liczba wypadków z udziałem jednośladów.

Zobacz także:

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 29 marca 2024