Częstochowa apeluje o budowę drogi ekspresowej S-46
Jest już przyjęte oficjalne stanowisko Rady Miasta w tej kwestii. Chodzi o tzw. Szlak Staropolski. Radni swój pisemny apel skierują do Prezesa Rady Ministrów,

Szacowany czas czytania: 04:15
Samorząd Częstochowy popiera powstanie drogi S-46
Mówi rzecznik Urzędu Miasta – Włodzimierz Tutaj:
Włodzimierz Tutaj: W sprawie budowy trasy drogowej łączącej Opole, Częstochowę i Kielce w ramach tak zwanego Szlaku Staropolskiego drogi ekspresowej S46. Radni tym stanowiskiem chcą upomnieć się o tę inwestycję, której nie widać obecnie w dokumentach strategicznych rządu dotyczących planowanych priorytetowych inwestycji.
W przyjętym stanowisku radni podkreślili, że inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu, bezpieczeństwa państwa oraz spójności komunikacyjnej Polski. W uzasadnieniu podkreślono znaczenie Szlaku Staropolskiego dla krajowej i międzynarodowej logistyki, zwłaszcza w kontekście geopolitycznym po 2022 roku.
Nowa trasa miałaby umożliwić sprawny transport wojskowy i cywilny, skracając połączenia z południowego zachodu kraju do kluczowych zakładów zbrojeniowych, w tym MESKO i Huty Częstochowa. Rada podkreśla także rolę trasy w obsłudze przemysłu obronnego i energetycznego – zwłaszcza w kontekście planowanej elektrowni jądrowej w Bełchatowie.
Według radnych, budowa S-46 byłaby naturalną alternatywą dla przeciążonej autostrady A4, a jej połączenie z A1 zwiększyłoby bezpieczeństwo logistyczne firm i mieszkańców. Inwestycja ma również kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu i przyciągania inwestorów.
Rada Miasta Częstochowy apeluje o nadanie inwestycji priorytetowego charakteru, zapewnienie odpowiednich środków finansowych i organizacyjnych, a także o szybkie rozpoczęcie prac. Samorząd ostrzega, że brak realizacji projektu grozi marginalizacją regionu i pogłębianiem różnic rozwojowych w Polsce.
Cała treść przyjętego stanowiska radnych:
Rada Miasta Częstochowy, działając w poczuciu odpowiedzialności za rozwój regionu i bezpieczeństwo Państwa, zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie zdecydowanych działań zmierzających do niezwłocznej budowy nowoczesnej trasy drogowej ekspresowej na odcinku Opole – Częstochowa – Kielce.
Uzasadnienie:
Z wielkim niepokojem przyjmujemy informację o braku w dokumentach strategicznych drogi S-46 (Szlak Staropolski). Brak tej inwestycji w planach realizacyjnych niepokoi zarówno radnych, jak i mieszkańców Częstochowy w świetle obietnic składanych wcześniej samorządowcom. Szlak Staropolski miał stać się istotnym elementem układu komunikacyjnego Polski, integrującym istniejące i planowane drogi ekspresowe oraz autostrady, a także wzmacniającym powiązania transportowe Polski z korytarzami transeuropejskimi (TEN-T). Zgodnie z obietnicami składanymi w poprzednich latach przez Ministerstwo Infrastruktury do rozmów w sprawie jego
budowy miano powrócić po roku 2025. Nadmieniamy, że droga S-46 (Szlak Staropolski) została wpisana do „Harmonogramu budowy autostrad i dróg ekspresowych na lata 2007-2013”.Dziś budowa tego korytarza drogowego w obliczu konfliktów targających współczesnym światem
jest jeszcze bardziej istotna i nabiera nowego znaczenia. Rozwój tego ciągu komunikacyjnego w standardzie drogi ekspresowej ma – w świetle sytuacji geopolitycznej po 2022 roku – fundamentalne znaczeniu dla bezpieczeństwa militarnego, umożliwiające szybkie przerzuty i logistykę wojskową. Bezpośrednie połączenie z dawnym Centralnym Okręgiem Przemysłowym planowaną drogą stanowiłoby najkrótsze połączenie z południowego zachodu Polski do zakładów zbrojeniowych, m.in. MESKO i innych firm funkcjonujących w tym obszarze. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że Huta Częstochowa jako obiekt strategiczny, zgodnie z deklaracjami Rządu RP, wymaga zapewnienia wydajnej komunikacji wschód–zachód. Szlak Staropolski stanowiłby też wsparcie przemysłu obronnego – w otoczeniu Częstochowy działa już szereg przedsiębiorstw produkujących na potrzeby wojska (np. Maskpol). Sprawna trasa usprawni ich łańcuchy dostaw co w świetle obecnych wydarzeń geopolitycznych – nie pozostaje bez wpływu na możliwości Rzeczypospolitej w odparciu potencjalnej agresji, z którą musimy się liczyć. Bezpieczeństwo i spójność komunikacyjna państwa w obecnej sytuacji, gdy na południe od linii Poznań–Warszawa mieszka 80% populacji Polski, jest niezbędna dla obronności i rozwoju gospodarczego kraju.Korytarz ten stanowiłby naturalną alternatywę dla autostrady A4 – obecnie przeciążonej i stale remontowanej. Dodatkowo, skomunikowanie jej z autostradą A1, z trzema pasami ruchu od Częstochowy w kierunku północnym, zwiększyłoby bezpieczeństwo logistyczne przedsiębiorstw oraz obywateli.
Fakt ten, jest także istotny ze względów bezpieczeństwa energetycznego kraju. Perspektywa planowanej budowy Elektrowni Jądrowej w Bełchatowie sprawia, że proponowana trasa staje się najdogodniejszym połączeniem transportowym z zachodu Europy w okolice Bełchatowa. Nie bez znaczenia pozostaje też rozwój gospodarczy i inwestycyjny regionu. Szlak połączy ważne ośrodki przemysłowe i usługowe południowej oraz centralnej Polski. Ułatwi transport towarów, obniży koszty logistyczne i zwiększy atrakcyjność inwestycyjną obszarów położonych wzdłuż planowanej trasy. Doświadczenia Rzeszowa po 2022 roku pokazują, że infrastruktura drogowa zwiększa atrakcyjność gospodarczą terenów. Podobny efekt nastąpiłby na trasie od Opola do Kielc.
W ocenie Rady Miasta Częstochowa brak realizacji tej inwestycji grozi marginalizacją regionu oraz pogłębianiem różnic rozwojowych w skali kraju. Dlatego apelujemy do Prezesa Rady Ministrów
o nadanie tej inwestycji priorytetowego charakteru oraz o zapewnienie odpowiednich środków finansowych i organizacyjnych dla jej szybkiej realizacji.