Przejdź do menu głównego Przejdź do treści

REKLAMA

Centra przesiadkowe w Częstochowie: czy miasto potrzebuje kolejnych?

Czy Częstochowa potrzebuje jeszcze więcej centrów przesiadkowych? Te istniejące świecą pustkami - oceniają częstochowianie na wieść o planowanych trzech takich inwestycjach.

Centra przesiadkowe w Częstochowie
fot. czestochowa.pl

Szacowany czas czytania: 02:21

Centra przesiadkowe w Częstochowie i  przebudowa Palcu oraz Promenady

Na szczęście przy okazji zostanie zrewitalizowana też Promenada Niemena, odmieni się wygląd Placu Rady Europy, a dodatkowa infrastruktura obejmie ul. Gościnną – zapowiada Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.

Krzysztof Matyjaszczyk: Będzie zmodernizowany Plac Rady Europy, będzie zmodernizowana Promenada Niemena z połączeniem z ulicą Gombrowicza i to będzie tworzyło takie centrum przesiadkowe. Również ulica Gościnna, gdzie przy węźle Południe powstanie takie centrum przesiadkowe i  wreszcie czwarta z inwestycji, która w ramach tego zadania będzie realizowana, to jest rozbudowa systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, a więc powstaną kolejne dynamiczne tablice na kolejnych przystankach, gdzie mieszkańcy czekający na środki publicznej komunikacji będą dokładnie wiedzieć, za ile przyjedzie żądany autobus czy tramwaj. Będzie to rzeczywisty czas tego przejazdu.

Jak poinformował Krzysztof Matyjaszczyk, właśnie zostały rozstrzygnięte przetargi na budowę nowych centrów i podpisano pierwsze umowy. Koszt wszystkich inwestycji to 34 mln zł, a dofinansowanie wyniesie 80% tej kwoty. Czy centra przesiadkowe w takiej liczbie są potrzebne miastu wielkości Częstochowy?

Krzysztof Matyjaszczyk: Centra przesiadkowe budujemy właśnie po to, żeby mieszkańcy chcieli przesiadać się pomiędzy różnymi źródłami transportu, żeby chcieli porzucić swoje samochody i korzystać z autobusów, tramwajów, pociągów, rowerów miejskich, ze wszystkich możliwości komunikacyjnych takich, którymi dysponuje Częstochowa, żeby łatwo było przesiadać się pomiędzy tymi właśnie różnymi środkami transportowymi. Codziennie do Częstochowy przyjeżdża 40 tysięcy samochodów spoza miasta. Jeżeli dzięki tym centrum przesiadkowym uda się wyeliminować chociaż część z nich, to na pewno będzie to duża ulga dla podróżujących po mieście mieszkańców i dla ruchu miejskiego.

DK91 Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk
Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk

Takie będą korzyści zdaniem władz miasta, wyjaśniał nam prezydent Częstochowy – Krzysztof Matyjaszczyk. Czy wiadomo już jak będą wyglądały prace przy Promenadzie na Północy? Tutaj przewidziano największy zakres zmian.

Bartosz Stąpor: Najpierw oczywiście zacznijmy od fazy projektowej, bo to jest w formule zaprojektuj i wybuduj. Po przedstawieniu koncepcji zamawiającemu i otrzymaniu akceptacji, wykonamy dokumentację projektową, po czym przystąpimy do realizacji inwestycji. Planowo jest do jesieni 2027 roku, do końca września z tego co pamiętam.

Mówił Bartosz Stąpor przedstawiciel jednego z wykonawców z którym miasto podpisało właśnie umowę.

Czytaj także:

REKLAMA